szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Rynek sztuki w Polsce 2010

10.01.2011

Aukcje, Polska

To był rok niskich cen wywoławczych a jednocześnie zwiększonego zainteresowania na wielu aukcjach, szczególnie tych prowadzonych w Internecie.

Spory kryzys zauważa się na wielu aukcjach malarstwa organizowanych przez największe domy aukcyjne w Polsce. W tym roku już nie tylko sztuka nowoczesna odczuła spadek, nie sprzedano również wielu prac artystów o ugruntowanej pozycji artystycznej.

Wciąż rośnie ranga Internetu, jako ważnego medium w handlu sztuką. Dzięki niemu można kontaktować się z kolekcjonerami różnych krajów, wyszukiwać artystów na całym świecie i licytować o każdej porze dnia i nocy. Bardzo dobrze sprzedaje się przez Internet sztuka młodych artystów.

W Polsce powoli rośnie zainteresowanie sztuką starożytną – dla wielu kolekcjonerów artefakty przedstawiają pewną uniwersalną wartość, niezależną od panujących na rynku mód i trendów. To sztuka, dla której nie ma ograniczeń terytorialnych i kulturowych i może być sprzedawana na całym świecie.

Nastał dobry czas na inwestowanie w numizmaty.  Rynek monet kolekcjonerskich, z uwagi na swoją masowość, zawsze były bardziej popularny wśród drobnych kolekcjonerów. W ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem – nie tylko kolekcjonerów, ale przede wszystkim inwestorów, których rynek złotych monet, z uwagi na wzrost cen złota, zwrócił szczególną uwagę.

Rynek sztuki w dalszym ciągu pozostaje płytki i zachowawczy, przez co, paradoksalnie, nie do końca odzwierciedla to, co naprawdę dzieje się w sztuce polskiej.  Liczba osób, które regularnie zajmują się w naszym kraju handlem i kolekcjonerstwem, jest stosunkowo niewielka. Pojawia się zasadnicze pytania: w jaki sposób sprzedawać i prezentować sztukę osobom, które się na niej nie znają? Czym przyciągać i co proponować? Jakie instytucje powoływać, aby zaszczepiać zainteresowanie sztuką i kolekcjonowaniem? To największe wyzwania dla osób i instytucji, które sztukę promują.

Komentarz przygotowany dla Gazety Prawnej (nr 4) 7.01.2011

Anna Niemczycka

Rynek-Sztuki.pl

 

 


szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: