szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Wystawa „Unknown Master of Kasiłan” Pawła Śliwińskiego

04.01.2012

Magazyn

Wystawa zatytułowana „Unknown Master of Kasiłan” stanowi przegląd malarstwa artysty zaliczanego do nurtu „zmęczonych rzeczywistością”.

Paweł Śliwiński przyrównuje malowanie do improwizacji, wizualnej jam session. Podobnie jak ma to miejsce w wypadku muzyki, na początku wytycza określony motyw wiodący, by następnie snuć wokół niego niekończące się pasaże melodii. Śliwiński wielokrotnie zmienia rytm i tempo: domalowuje kolejne elementy, które, często przypominając organiczne kłącza, plenią się na płótnie we wszystkich kierunkach. Kiedy improwizacja jest dłuższa, motyw, od którego Śliwiński zaczyna malowanie, niemal całkowicie zanika, oddając pola feeriom barw i kształtów. Kiedy indziej „utwór” kończy się szybko, a obraz zyskuje bardziej przejrzystą strukturę. W efekcie tej metody powstają obrazy lekkie i – mimo natłoku elementów – klarowne. Przenikające się gęstwiny linii i plam budują niezwykle sugestywne malarskie konstelacje, a prace Śliwińskiego stają się werystyczne w bardzo osobliwy sposób: tu pacnięcie pędzla jest i zwykłą plamą, i określonym kształtem; zaciek jest abstrakcyjnym motywem, ale jednocześnie pulsującym życiem „organizmem”.

Paweł Śliwiński, Kompozycja z P, 2009, olej na płótnie, 160 x 130 cm, fot. Galeria Kolonie, Warszawa

Taki a nie inny charakter obrazów Śliwińskiego znajduje swoje źródło w przyrodzie rodzinnych stron artysty na polsko-ukraińskim pograniczu nieopodal Chełma i Zamościa. Innym istotnym rezerwuarem inspiracji Śliwińskiego jest twórczość malarzy pamiętanych już tylko przez pracowników regionalnych BWA, w których obrazy sąsiadują z paprotkami. W skompromitowanych estetykach malarstwa materii i „gestu” artysta paradoksalnie szuka szczerych artystycznych uniesień, ale także melancholijnej atmosfery porażki, świadectwa nietrwałości artystycznych hierarchii. Czyniąc z obrazu muzyczną improwizację, Śliwiński zdejmuje z siebie ciężar spiżowej figury „malarza”, jednak ryzykuje, że granica jego malarstwa pozostanie rozmyta; że nie zaludnią go wyraziste postaci i motywy.
wybrane wystawy
indywidualne:
In Paint We Trust, Galeria Kolonie, Warszawa, 2011
Cotman 666, galeria A, Warszawa, 2009
wystawa indywidualna, Wydział Malarstwa, ASP Warszawa, 2008
zbiorowe:
Pejzaż, portret, martwa natura, Kolonie, 2011
Cześć, Galeria Stereo, Poznań, 2011
Tribute to Wróblewski, galeria Program, Warszawa; galeria Pies, Poznań, 2008
Prace z kolekcji ING, cykl wystaw w różnych miastach, 2008
Pracownia Tarasewicza w Andaluzji, galeria aTak, Warszawa, 2008
Otwarcie: 6 stycznia 2012, godz. 19:00.

Wystawa czynna do 29 stycznia 2012.

Źródło: BWA Zielona Góra

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.