W interdyscyplinarnym projekcie Pictura minoris Mioduszewski zajmuje się przedmiotem odrzuconym. Fascynują go przypadkowe układy, jakie powstają wśród rzeczy wyrzuconych na śmietnik.
Wiele wcześniejszych jego prac było inspirowanych przedmiotem znalezionym, jednak nigdy dotąd zajmował się destruktem mebla – meblem potrzaskanym, z wybebeszonymi elementami tapicerskimi, moknącym na deszczu, w końcu trafiającym na miejskie wysypisko.
Pictura minoris jest pracą o śmieciach, dekompozycji i destrukcji. Temat śmieci i rozkładu ma w sobie wielki potencjał metafory. Ma on też swoją głęboką tradycję, sięgającą aż do Antyku. Malarz Peirajkos, wspominany przez Pliniusza w Historii Naturalnej, był nazywany rypharographos (twórcą tematów błahych) w odróżnieniu od megalographos (twórców wielkich historii). Peirajkos malował odpadki codziennego życia, uprawiał „malarstwo śmieci”. Trop ten kontynuowali malarze holenderscy np. Cornelis Brize czy Samuel von Hoogstraten. Jan Mioduszewski realizując instalację malarską o destrukcji i rozkładzie zbliża się także do ducha sztuki dadaistów, dla których użycie śmieci było przejawem antymieszczańskiego buntu. Wydaje się, że nowa realizacja twórcy Fabryki Mebli myśl tę aktualizuje.
Realizacja wideo, kamera: Łukasz Izert
Galeria Lokal_30, Warszawa
Otwarcie wystawy: piątek, 20 stycznia
Śniadanie z artystą: 21 stycznia, godz. 12.00 – 14.00
Wystawa czynna od 21.01 do 2.03.2012
Źródło: Lokal_30