W dniu kiedy mieszkańcy Eutropii czują, jak ogarnia ich znużenie, i nikt już nie może znieść swego zawodu, krewnych, domu i ulicy, ludzi, którym należy się ukłonić lub którzy mu się kłaniają, wówczas cała ludność postanawia przenieść się do pobliskiego miasta, które czeka puste i jak nowe [….] [1]
Anna Baumgart jest artystką o szczególnej wrażliwości społecznej, otwarciu na to, co przemilczane, wyparte i nierozwiązane. Artystka snuje refleksję krytyczną nad kondycją ludzką i społeczną, odwołując się do problemu pamięci historycznej i kulturowej. W tym duchu zrealizowała m.in. cykl rzeźb figuratywnych inspirowanych fotografią prasową, efemeryczną instalację w postaci wielokropka unoszącego się w miejscu kładki łączącej kiedyś dwie części warszawskiego getta, a także wideo „Świeże Wiśnie” (2010), w którym podejmuje temat przymusowej prostytucji w nazistowskich obozach koncentracyjnych oraz przemocy seksualnej wobec kobiet.
Mimo różnorodności działań, osią twórczości Anny Baumgart nieodmiennie pozostaje rzeczywistość społeczna, jej doświadczanie oraz oddziaływanie na jednostkę. Artystkę cechuje też niezwykłe wyczucie tego, co aktualne w kontekście społecznym i kulturowym, jednym słowem świadomość heglowskiego Zeitgeist.
Dlatego też tematem swojej wystawy indywidualnej w Olsztynie uczyniła płynną tożsamość, o której Zygmunt Bauman pisze: Na niedosięgłym, uparcie oddalającym się horyzoncie majaczy tożsamość wyznaczana wyłącznie za pomocą tego, co odróżnia ją „od całej reszty”: od wszystkich tożsamości znanych, nazwanych i uznanych, a więc wyraźnie określonych. Tożsamość hybrydyczna pozostaje jednak nieuleczalnie zależna od owej „reszty”. Nie posiada swojego ustalonego modelu, który mogłaby naśladować i imitować. Potrafi tylko przetwarzać i przerabiać… [2] W tym kontekście nie bez znaczenia jest, zatem miejsce ekspozycji, Olsztyn – miasto wielokrotnie „zmieniające tożsamość”, w szczególny sposób predestynowane do przedstawienia tu wystawy dotyczącej tej płynności, zarówno w odniesieniu jednostek, jak i do całej społeczności.
[1] Italo Calvino, Niewidzialne miasta, Kraków 2005, s. 54
[2] Zygmunt Bauman, Płynne życie, Kraków 2007, s. 53
Anna Baumgart – „Strzeż się tych miejsc”
27 stycznia – 1 marca 2012 wernisaż: 26 stycznia, godz. 18.00
BWA Galeria Sztuki w Olsztynie
Źródło: BWA Galeria Sztuki w Olsztynie