Z badania „Sponsoring Monitor” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wynika, że najczęstszym powodem, dla którego Polacy uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych, jest chęć odprężenia się, zaś największą barierą w korzystaniu z kultury – brak czasu. Spośród wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych Polacy preferują projekcje filmowe, imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz festiwale muzyczne. Głównym źródłem informacji na temat wydarzeń kulturalnych są reklamy telewizyjne.
Niestety w porównaniu do zeszłego roku o 5% spadło zainteresowanie kulturą w naszym kraju. Jednak Polacy dostrzegają pozytywny wpływ uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych na jakość życia. Kultura kojarzy się badanym z relaksem, spotkaniami towarzyskimi oraz rozwojem osobistym.
Co skłania Polaków do uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych?
Według eksperta ARC Rynek i Opinia dr Adama Czarneckiego Polacy biorą udział w wydarzeniach kulturalnych w celu odprężenia się i spotkania z innymi ludźmi. Oznacza to, że kultura jest dla nich tożsama z rozrywką. Znacznie chętniej i częściej są oni skłonni poświęcić swój czas i pieniądze, aby się rozerwać i dobrze bawić, niż aby wziąć udział w wydarzeniach kulturalnych poruszających ważne i trudne tematy, a tym samym skłaniających do refleksji – stwierdza dr Czarnecki.
Najbardziej preferowanymi wydarzeniami kulturalnymi i rozrywkowymi są: projekcje filmowe, pikniki i festyny, dyskoteki i imprezy taneczne, koncerty muzyki popularnej oraz festiwale muzyczne. Duża popularnością cieszą się także koncerty.
Bariery w dostępie do kultury
Najczęstszym powodem absencji w wydarzeniach kulturalnych jest brak czasu. Ekspert stwierdza, że nie powinno to dziwić, gdyż obecny styl życia, skoncentrowany na ogromnych ilościach skondensowanych informacji i często wykonywaniu wielu czynności jednocześnie, nie sprzyja refleksji i zatrzymaniu się, czego wydarzenia kulturalne na pewno wymagają.
Niepokojący jest drugi wskaźnik – brak zainteresowania. Niestety, nasze badania pokazują, że z roku na rok rośnie liczba osób, które deklarują brak zainteresowania kulturą i nie wstydzą się do tego przyznać – dodaje dr Adam Czarnecki.
Zainteresowanie kulturą deklarują najczęściej kobiety, natomiast najmniej zainteresowane wydarzeniami kulturalnymi są osoby w wieku 15–24 lata oraz 35–44 lata. Najwyższy odsetek osób zainteresowanych kulturą notowany jest wśród respondentów z wyższym wykształceniem – 42% oraz mieszkańców dużych miast – 36%.
Głównym źródłem informacji na temat wydarzeń kulturalnych dla respondentów są reklamy telewizyjne (34%), portale internetowe (21%) oraz rodzina i znajomi (17%). Jednocześnie 74% Polaków uważa, że ma małą lub bardzo małą wiedzę na temat wydarzeń kulturalnych, zaś zaledwie 4% ocenia swoją wiedzę na ten temat wysoko lub bardzo wysoko.
Informacja o badaniu:
Sponsoring Monitor to badanie przeprowadzane cyklicznie od 11 lat przez ARC Rynek i Opinia. Badanie „Sponsoring Monitor 2011/2012” zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1814 mieszkańców Polski w wieku 15–65 lat.
Źródło tekstu: ARC Rynek i Opinia