Dzieło Picassa „Woman Ironing” namalowane przez mistrza w 1904 roku od lat nurtuje znawców i konserwatorów sztuki. Guggenheim Museum w Nowym Yorku postanowiło przyjrzeć się bliżej pracy pochodzącej z niebieskiego okresu artysty – umożliwi to dotacja poczyniona przez Bank of America’s Art Conservation Project. Istnieje bowiem teza, że w obrazie ukryte jest drugie dno.
Niesamowity obraz Picasso przedstawiający wychudzoną kobietę o zapadniętych policzkach i podkrążonych oczach pochylającą się z wielką trudnością nad żelazkiem, to dziś skarb Solomon R. Guggenheim Museum w Nowym Yorku. Władze muzeum od wielu lat próbują zgłębić tajemnicę kryjącą się w tym genialnym dziele. Tajemniczość obrazu polega na jego dwuwymiarowości, którą przypisuje się mu już od dawna. Niektórzy konserwatorzy sztuki podejrzewają, że za postacią prasującej kobiety kryje się zjawa pewnego mężczyzny z wąsami. Są to przypuszczenia, które spędzają sen z powiek nie jednemu historykowi sztuki, aczkolwiek do tej pory muzeum nie było w stanie sfinansować kosztownych badań konserwatorskich angażujących nowoczesny sprzęt oraz technologie.
Naukowcy zakładają, że pierwotny obraz namalowany na płótnie, to wytwór wcześniejszego okresu twórczego Pablo Picasso. W związku z faktem, że artysta nie mógł pozwolić sobie na nowe materiały w postaci, m.in. płótna, postanowił wykorzystać, w jego odczuciu, źle spożytkowane płótna, które posiadał.
Istnieje wiele nieoficjalnych teorii na temat tego, kogo faktycznie przedstawia ukrywająca się za wychudzoną kobietą postać. Niektórzy twierdzą, że jest to sam Picasso. Inni natomiast podejrzewają, że może to być Benet Soler – przyjaciel oraz krawiec artysty, który w tamtym okresie wspierał twórczość Picassa.
Dzięki funduszom otrzymanym od Bank of America’s Art Conservation Project, Guggenheim Museum przeprowadzi szereg badań, zarówno naukowych jak i konserwatorskich, mających na celu rozwiązanie zagadki skrywanej od wielu lat przez obraz.
Tajemniczy obraz będzie częścią zaplanowanej na 5. października 2012 roku, którą organizuje Guggenhein Museum.
Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora i Wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.
Źródło: nytimes.com
Oprac. Paulina Pajączkowska
Portal Rynek-Sztuki.pl