szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Niepodległa Suwerenna – Fabryka Sztuk

Christie’s i Sotheby’s biją rekordy, czyli o aukcji „Contemporary & Post-War Art Evening Sale”

07.05.2012

Aukcje, Domy aukcyjne, Domy aukcyjne na świecie, Rekordy aukcyjne, Świat

Andy WARHOL Double Elvis

Christie’s i Sotheby’s połączyły swoje siły w kolejnej aukcji „Contemporary & Post-War Art Evening Sale”, która rozpoczęła się wczoraj (6-7 maja) w Nowym Jorku. Do sprzedaży zostały wystawione rzadkie i niespotykane nigdzie poza muzealnymi wystawami obrazy, a w katalogach obu domów aukcyjnych znajdują się dzieła aż sześćdziesięciu czterech artystów. Z wysoko oszacowaną, całkowitą łączną sumą 663 milionów dolarów jest bardzo możliwe, że znowu padnie rekord sprzedaży, pobijając ten z 2007 roku, który wyniósł 565 milionów dolarów. Co więcej, przewidywana suma łączna jedynie domu aukcyjnego Christie’s wynosi 351 milionów dolarów i, jeżeli uda im się osiągnąć cel, może to być największa suma zdobyta na „Contemporary & Post-War Art Evening Sale” w dziejach tej firmy. Sotheby’s również powinien przekroczyć sumę z 2007 roku (225 milionów dolarów) z dziełami wycenionymi teraz na kwotę od 221 do 331 milionów dolarów.

Dwaj wystawcy spodziewają się, że dziewiętnastu nowych artystów osiągnie rekordy sprzedaży. Szczególnie liczą na dzieła Yves’a Kleina, którego obraz pt. „Untitled Monogold” oszacowany jest na 40 milionów dolarów. Kolejną nadzieją jest Roy Lichtenstein z pracą „The Sleeping Girl” wycenioną również na taką samą sumę. Podkreślić należy, że są to wysokie oczekiwania, gdyż rok wcześniej dzieło Kleina („MG9”) zostało sprzedane za jedynie 21 milionów dolarów, a Lichtensteina („I Can See the Whole Room!…and There’s Nobody in it”) za 38,5 miliona. Dodatkowo obrazy Jacksona Pollocka („Number 28”), Barnetta Newmana („Onement V”), i dwa („Lily Of Force”, „La Rouge de Sache”) z pośród dziewięciu Hugo Naumanna, wystawione są na cenę niemal dwukrotnie, a w przypadku ostatniego artysty nawet czterokrotnie wyższą, niż w latach poprzednich. Już 9 maja na Sotheby’s „Evening sale” można będzie również nabyć, wyceniony na 15-20 milionów dolarów, obraz pt. „Untitled (New York City) (1970)” zmarłego w tamtym roku Cy Twombly’ego. Wartość jego dzieł rośnie w związku z rzadkością ich występowania.

Bez wątpienia najwyższy tygodniowy wynik sprzedaży może uzyskać obraz Andy’ego Warhola pt. „Double Elvis” wyceniony na sumę 30-50 milionów dolarów. Przebić go jest w stanie jedynie Mark Rothko ze swoim dziełem pt. „Orange, Red, Yellow” (35-45 milionów dolarów). Mimo wszystko, wynik jest raczej przesądzony, gdyż Warhol w ostatnich latach jest najbardziej poszukiwanym artystą na aukcjach „Contemporary Art”. W maju tamtego roku w katalogu obu firm znalazło się aż piętnaście jego prac. W tej edycji jest ich tylko sześć. Tym razem zostanie wystawione więcej dzieł niemieckiego artysty, Gerharda Richtera. W 2011 roku sześć jego obrazów zostało sprzedane za ok. 10 milionów dolarów, co czyni go bezpieczną inwestycją dla domów aukcyjnych, wierzących też w jego talent i rosnącą popularność. Przewidywana łączna suma sprzedaży prac Richtera w tych dwóch dniach wynosi od 54 do maksymalnie 74 milionów dolarów.

W ostatnich latach na tego typu aukcjach popularne i wiodące były nazwiska takie jak Knoss i Hirst – teraz reprezentowani są przez jedynie dwie prace. Obrazy tylko jednego chińskiego artysty, Weiwei Ai, znajdą się na aukcji, mimo iż Chiny dominują na światowych aukcjach „Contemporary Art”. Podkreślić należy, że – jak wskazuje doświadczenie – bardzo często inwestowanie w mniej znanego artystę może przynieść duże zyski. Dzieło Roy’a Lichtenstein’a pt. „Brushstroke” sprzedane za 10,500 tysięcy dolarów w 1978 roku, teraz szacowane jest na od ok. 800 tysięcy do 1,2 milona dolarów, ponadto cena jego „Sailboats” w 1998 roku wynosiła 1,25 miliona dolarów, a teraz 6-8 milionów. Podobnie dzieje się z pracami takich twórców jak: Gerhard Richter („Seestuck”), Jean-Michael Basqulat („Ring”), William de Kooning („Untitled”).

Warto jest śledzić, co dzieje się na tegorocznej „Contemporary & Post-War Art Evening Sale”. Rzeczywiście na sprzedaż zostały przeznaczone dzieła niespotykane i ciekawe, a wynik niektórych licytacji może nas jeszcze zaskoczyć. Z pewnością też to, co dzieje się teraz na aukcji w Nowym Jorku, będzie miało wpływ na rynek sztuki w następnych miesiącach i zadecyduje o jego dobrej lub złej kondycji.

Oprac. Agnieszka Dudek

Źródło: artprice.com

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: