szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Świetlne rzeźby w Berlinie

11.06.2012

Magazyn

Five Minutes of Pure SculptureOd dwudziestego kwietnia można podziwiać w berlińskim Hamburger Bahnhof bardzo ciekawą wystawę. Jest to „Five Minutes of Pure Sculpture”. Są na niej prezentowane prace Anthony’ego McCall’a. Rzeczą która może zadziwić odbiorcę jest „materiał” jakim posługuje się ten artysta przy tworzeniu „rzeźb”. Używa on w tym celu światła. Za pomocą cyfrowych projektorów oraz animacji komputerowej tworzy pionowe lub poziome słupy światła, które odbijając się na płaskiej przestrzeni tworzą ruchome wzory. Są to tzw. solid light films.

Wiadomo jednak, że z tego typu wystawą pojawia się problem przestrzeni, w jakiej to można zagospodarować. Hamburger Bahnhof okazał się miejscem do tego idealnym. Wystawę umiejscowiono w przestrzennym głównym hallu (niegdyś stacji kolejowej), który oddzielono od reszty muzeum, wypełniono pyłem i przekształcono w black box.

„Five Minutes of Pure Sculpture” to największa wystawa prac McCall’a. Prezentowane na niej dzieła są wybrane pośród wszystkich z ostatnich dziesięciu lat jego działalności twórczej. Można między innymi podziwiać na niej pierwszy solid light film – „Doublin Back”. Droga, jaką przebył w swojej działalności twórczej była od początku mocno sprofilowana i skonkretyzowana. Już na studiach (w latach ’60) zaczął tworzyć filmy eksperymentalne. W latach ’70 stał się jedną z głównych figur londyńskiej awangardy. Potem przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie zaczynał już tworzyć świetlne rzeźby. Pod koniec wspomnianej dekady zawiesił swoją działalność artystyczną. Ten stan utrzymywał przez 20 lat, by w końcu powrócić na początku XXI wieku.

Twórczość tego artysty stanowi bardzo ważny głos w dyskusji o istocie rzeźby. O ile można w tym wypadku mówić o materii, która ją stanowi (światło) to jej „materialność” stanowi już większy problem. Trzeba jednak przyznać, że ekspozycja wywiera na widzu spore wrażenie. Ten, przemieszcza się po kolei do jednej z trzech olbrzymich, zaciemnionych sal wchodząc w interakcję z instalacją, bawić się słupami światła, podjętą akcją dyskutować z dziełem.

Autor: Sylwia Zabłocka

Portal RynekiSztuka.pl

www.rynekisztuka.pl

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.