szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Shana Moulton: specjalistka do spraw dziwnych i osobliwych

19.06.2012

Magazyn

Siła woli (Will Power) to pierwsza wystawa indywidualna Shany Moulton w Polsce – przygotowana dla Galerii Arsenał w Białymstoku. Obejmuje ona dokumentację wideo z performance’ów wykonanych przez artystkę w różnych instytucjach sztuki oraz przegląd wideo wybranych części jej długofalowego projektu Whispering Pines (Szepczące sosny), powstającego od 2002 roku.

Siła woli, Shana Moulton, Źródło: Galeria Arsenał

Siła woli, Shana Moulton, Źródło: Galeria Arsenał

W Arsenale będzie można zobaczyć m.in. jedną z najbardziej spektakularnych realizacji z tego cyklu (Whispering Pines 10), stworzoną we współpracy z kompozytorem Nickiem Hallettem dla nowojorskiej galerii The Kitchen w 2010 roku. W dniu otwarcia premierę będzie miał nowy performance artystki, którego scenografia stanie się autonomiczną pracą na wystawie.

Shana Moulton tworzy narracyjne prace na pograniczu performance i wideo, w których przeplatają się wątki spirytualne, medyczne i psychologiczne. Można ją określić jako specjalistkę od budowania sytuacji dziwnych i osobliwych, odnajdywanych w normalnych, nudnych, powszednich kontekstach. Moulton bierze na warsztat odczucia niepokoju, żenady i bólu. W jej sztuce znajdziemy również odniesienia do dyskursów historyczno-artystycznych i kultury materialnej. Inspiracją dla artystki jest często nietypowy przedmiot. Ważnym elementem prac bywa również wypracowana pod względem wizualnym i koncepcyjnym scenografia, poprzedzona długą kwerendą i żmudnym procesem gromadzenia potrzebnych do jej budowy obiektów.

Siła woli, Shana Moulton, Źródło: Galeria Arsenał

Siła woli, Shana Moulton, Źródło: Galeria Arsenał

Prace Moulton pokazywane są zarówno w formie jednokanałowych wideo na monitorach, jak i wielkoformatowych projekcji czy też wielokanałowych instalacji z elementami przestrzennymi – w tym często fragmentami dekoracji i rekwizytami z filmów. W performance’ach, które artystka często przygotowuje we współpracy z muzykami i artystami wizualnymi, scenografię tworzą projekcje wideo. Ogromną rolę w pracach Moulton odgrywa muzyka i choreografia.

Bohaterką Whispering Pines jest alter ego artystki o imieniu Cynthia. We wszystkich częściach serii wykonuje ona codzienne czynności, zmagając się z rzeczywistością, z którą sobie nie radzi i w której nie do końca się odnajduje. Postać ta walczy z obsesjami, przeżywa psychiczne i egzystencjalne dramaty. W każdym epizodzie niekończącej się opowieści bohaterka wymyśla sobie zadanie i podejmuje próby jego realizacji. Dążąc do osiągnięcia celu, pokonuje liczne trudności i przeciwności losu. W wielu pracach Cynthia, odgrywana przez artystkę, nawiązuje szczególne relacje z osobliwymi obiektami, które generują narrację filmów.

Siła woli, Shana Moulton, Źródło: Galeria Arsenał

Siła woli, Shana Moulton, Źródło: Galeria Arsenał

Shana Moulton (ur. w 1976 w Oakhurst, Kalifornia) studiowała na University of California w Berkeley oraz na Carnegie Mellon University w Pittsburghu, gdzie uzyskała tytuł magistra. Uczęszczała do Skowhegan School of Painting and Sculpture w Skowhegan, Maine i studiowała w De Ateliers w Amsterdamie. Wybrane wystawy indywidualne: Gregor Staiger, Zurych (2011); Broadway 1602, Nowy Jork (2011); The Castle of Secrets, Galerie Fons Welters, Amsterdam (2010); Puzzle Saga, Gimpel Fils, Londyn (2010); Whispering Pines 6, 7, 8, The Box at The Wexner Center for the Arts, Cleveland, (2010); Erratic Anthropologies, New Commission 2009, Art in General, Nowy Jork (2009); Subjective Projections, Bielefelder Kunstverein, Bielefeld (2009); Repetitive Stress Injuries, Pianissimo, Mediolan (2008); Whispering Pines, Contemporary Museum of Art, Uppsala (2008).

Wybrane wystawy grupowe: Witty, lo-fi works with knotty thoughts, Netherlands Media Art Institute, Amsterdam (2010); Grotesque & Arabesque – New American Video, Kunstnernes Hus, Oslo (2010); Common Jive, Elizabeth Foundation for the Arts, Nowy Jork (2010); 45 Years of Performance Video from EAI, P.S.1 Contemporary Art Center, Long Island City, Nowy Jork (2009); Deterioration, they said, migros museum für gegenwartskunst, Zurych (2009); Dream Room Project, Palazzo Dalla Rosa Prati, Parma (2009); Arnhem Mode Biënnale – La Maison de Poupée, Historisch Museum Arnhem, Arnhem (2009); Landscape as Litmus, The Museum of Contemporary Art, Banja Luka (2008); Second Thoughts, Hessel Museum, Bard College, Annandale on Hudson, Nowy Jork (2008); Video Stations in Public Space, County Council of Uppsala, Gävleborg, and Dalarna (2008).

Źródło: Galeria Arsenał

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.