szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

O kradzieżach dzieł sztuki, czyli „Lista Grundmanna”

03.07.2012

Magazyn

W czasie II wojny światowej doszło do największych i najbardziej spektakularnych kradzieży dzieł sztuki w historii. Do dziś status „zaginionych” mają tysiące prac. Sama III Rzesza obrabowała liczne kraje z ponad 5 milionów obiektów. Tylko nieliczne  z nich udaje się sprowadzić z powrotem do państw, które znajdowały się w ich posiadaniu przed rabunkiem. Również nasz kraj padł ofiarą licznych rozbojów. Najbardziej znany przykład stanowi tutaj zaginiony  „Portret młodzieńca”, pędzla Rafaela. Dziś znane są już  liczne próby, jakie podejmowano równocześnie w celu hamowania tego haniebnego procederu.

Jedną z osób, która podjęła się takiego zadania był niemiecki profesor, malarz, konserwator zabytków oraz historyk sztuki, Günther Grundmann. Od 1932 roku zajmował się inwentaryzacją dzieł sztuki na Dolnym Śląsku. W tym czasie  zdołał dobrze zaznajomić się z ówczesnymi  zbiorami oraz ludźmi zajmującymi się kolekcjonerstwem. W związku z licznymi grabieżami, do których zaczęło dochodzić systematycznie parę lat później, profesor obrał sobie za cel ocalenie przynajmniej części drogocennych zbiorów polskich. Kontaktował się z ludźmi będących w posiadaniu cennych obiektów. Otrzymał od większości  z nich potwierdzenie na  ich zabezpieczenie. Zaczął planować  kryjówki dla cennych  obiektów w rozmaitych miejscach w naszym  kraju.

Po 1945 roku, gdy stosunki ze  Związkiem Radzieckim się skomplikowały, wywiózł część rzeczy w głąb Niemiec, gdzie mogły być, według niego, bezpieczne. Rozmieszczenie skrytek było przez niego pieczołowicie notowane. Grundmann ukrył obrazy, monety, biżuterię, rzeźby oraz ołtarze.

Lista, którą stworzył Grundmann obejmuje przeszło 80 skrytek. Zaraz po wojnie zostały one przeszukane przez tzw. Komisję Kieszkowskiego. Okazało się jednak, iż te miejsca, niestety, również zostały częściowo rozgrabione. Inną tajemniczą kwestią dotyczącą tej akcji, pozostają  niewymienione i niezbadane  przez badacza, skrytki. W swoich wypowiedziach dawał on często do zrozumienia, iż mogą się one znajdować pod ziemią (między innymi w jaskiniach) lub innych miejscach niezagrożonych w tamtym czasie bombardowaniem.

Przykłady odnalezionych kryjówek:

Mietków – mieściło się tam archiwum samego Grundmanna (manuskrypty inwentarzy, fotografie oraz klisze oraz zbiory ikonograficzne

Brzezica – 20 000 książek z biblioteki Biblioteki Miejskich Zbiorów Sztuki z Wrocławia

Henryków – rzemiosło artystyczne, obrazy ze kolekcji muzeów wrocławskich, Muzeum i Archiwum Diecezjalnego oraz kurii Katedry Wrocławskiej

Źródło: wroclaw.gazeta.pl

Oprac. Sylwia Zabłocka

RynekiSztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: