szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Rynek sztuki: czas na design

16.07.2012

Magazyn

W dzisiejszych czasach design okazuje się być jednym z najpewniejszych źródeł zarobku dla artystów. Ta forma nowoczesnego wzornictwa,  znajduje szerokie grono zainteresowanych.

Dobrze zaprojektowany oraz wykonany przedmiot , nawet jeśli jest nieduży, potrafi zupełnie odmienić charakter pomieszczenia, w którym się znalazł i nadać mu nowy charakter. Samo jego użytkowanie sprawiać równie wielką przyjemność. Bywa, że  designerskie obiekty są tworzone w sposób bardzo ekonomiczny, efektowny bądź praktyczny. Jednym z istotnych  trendów jest również wielofunkcyjność rzeczy, których używamy na co dzień. 

Inną cechą, która różni obiekty designerskie od tych, dostępnych na przykład w supermarketach czy zwykłych sklepach, jest ich luksusowość. Któż bowiem nie kojarzy  dziedziny sztuki użytkowej właśnie w taki sposób? Kiedy nabywamy wyszukaną  rzecz mamy często nadzieję, że produkt wyszedł spod ręki znanego projektanta lub artysty. Promowanie rozmaitych wyrobów sławnym nazwiskiem nie jest zjawiskiem nowym. Jeśli mamy tego świadomość, czujemy rzeczywisty wkład twórcy w proces produkcji. To zjawisko wykorzystuje na przykład IKEA, gdzie często przy produktach wątpliwej jakości,  umieszcza  zdjęcia projektantów, ich podpisy czy cytaty. Daje to wrażenie obcowania z luksusem, który może nam zapewnić jedynie wyrafinowany design. Za ten jednak trzeba czasem zapłacić duże pieniądze. Symetrycznie dostaje się gwarant prestiżu danego obiektu oraz pewność jego trwałości i przydatności. Produkty tego typu często posiadają  wyjątkową, atrakcyjną, nigdzie indziej nie spotykaną formę. Są efektowne i z klasą.

Rynek designu cieszy się w dzisiejszych czasach sporym powodzeniem, również w Polsce. Za dowód mogą służyć rozliczne targi, festiwale, wystawy oraz wiele innych imprez dedykowanych właśnie tej dziedzinie. Za przykład może posłużyć tu inicjatywa Wirtualnego Muzeum Polskiego Wzornictw skupiająca rzesze studentów kierunków takich jak wzornictwo przemysłowe czy architektura wnętrz lub uroczystość rozdania nagród Red Dot Award, nazywanych „Oskarami designu”.

Oczywiście, najbardziej popularnym segmentem wzornictwa przemysłowego okazują się najnowocześniejsze wyroby, ponieważ są szeroko dostępne. Można tu wymienić parę ostatnio modnych firm, takich jak Re-public, Circus, Scholz & Friends. Sygnowaniem swoją marką produktów zajmują się również znani projektanci mody, tacy jak Karl Lagerfeld, którego pomysły można było podziwiać przez jakiś czas dzięki specjalnej, ekskluzywnej serii butelek, wydanych przez Coca-Colę. W Polsce wyróżnić należy współpracę Macieja Zienia z firmą Tubądzin  zajmującą się wyrobem płytek.

Mimo, że młody, design posiada już swoją historię. Nie można bowiem zapominać o klasykach, prezentowanych przez Bauhaus oraz grupę Der Stijl, od których,  wszystko się zaczęło. Popularny przykład stanowi tu chociażby kultowe czerwono – niebieskie krzesło, projektu samego Gerrita Rietvelda. Wystawiano je w muzeach pokroju MoM-y. Wzór wielokrotnie powielany przez rozmaite wytwórnie, po dziś dzień znajduje amatorów na całym świeci.. Modele  produkowane w latach ’70  można kupić w galerii sztuki za 2 200 dolarów.

Meble oraz inne rzeczy codziennego użytku z tamtego okresu, znajdują swe miejsce w domach najbogatszych ludzi całego świata. Innym spektakularnym przykładem  jest „Egg Chair”. Model krzesła, który zawrócił ludziom w głowie w latach ’60, do dzisiaj jest najchętniej powielanym motywem przy produkcji mebli. Krzesło wyszło pierwotnie z pracowni Arne Jacobsen w 1958 i jest trendy do dzisiaj. W dawniejszych latach symbolizowało luksus. Za przyjemność posiadania takiej rzeczy trzeba było zapłacić blisko 75 000 dolarów. Dzisiaj cena za oryginalne krzesło tego typu byłaby pewnie bajońska, jednak zawsze można sobie pozwolić na podobne modele, które wyszły z innych fabryk.

Od tego czasu design przeszedł sporą przemianę. Rozwinęły się metody produkcji i obecnie wiele osób może sobie pozwolić  na różne rzeczy ze względu na przyjazne przedziały cenowe, jakie cechują ten segment. Wiadomo, że znajdą się modele, które można dostać tylko w konkretnej pracowni lub takie, które nie są produkowane masowo . Czasem też  istnieje tylko jeden wyjątkowy egzemplarz. Najczęściej jednak mamy do czynienia z dużymi firmami zajmującymi się wyrobem na masową skalę luksusowych, robiących znakomite wrażenie produktów, bądź po prostu produkujących ciekawe, cieszące oko rzeczy.

 Oprac. Sylwia Zabłocka

Portal RynekiSztuka.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.