Muzeum Rodina położone w Filadelfii posiada największy zbiór prac Auguste’a Rodina poza Paryżem. Było ono darem magnata filmowego i teatralnego Jules’a Mastbauma dla miasta Filadelfii, gdzie w 1923 zaczął gromadzić prace francuskiego rzeźbiarza. Już trzy lata później miał największy zbiór prac Rodina poza Paryżem, więc zdecydował o zaprojektowaniu budynku muzeum oraz otaczających go ogrodów.
Po śmierci fundatora jego dzieło kontynuowała wdowa po nim. 29 listopada 1929 muzeum zostało otwarte dla zwiedzających. Było zawsze niezwykłym miejscem otoczonym ogrodami i po teraz pierwszy raz od czasu renowacji, która trwała 4 lata można na nowo podziwiać wspaniałe zbiory i oddać się minionej atmosferze tego miejsca. Muzeum i otaczające je ogrody odwiedza rocznie ponad 60 tys. gości. Ogrody zostały zaprojektowane przez Jacques’a Grébera jako część ogólnego planu muzeum.
Przesłaniem do ich założenia było przekonanie samego Rodina, iż natura sprzyja zrozumieniu dzieł sztuki. Zbudowany w ogrodzie basen stwarza nastrój spokoju nawiązując do charakteru dzieł zgromadzonych wewnątrz budynku. Na renowację samego muzeum wydatkowano 9 milionów dolarów. Wszystkie dzieła wróciły na swoje pierwotne miejsca, jedynie tereny otaczające muzeum, ogród, fontanny, basen, będą poddane dalszym zabiegom modernizacyjnym. Budynek jest klimatyzowany, nowoczesny i bardzo przyjazny turystom nawet w największe upały. Ponad 140 rzeźb z brązu, marmuru i gipsu, rysunki, grafiki, listy – to wszystko można na nowo podziwiać w tym jedynym w swoim rodzaju miejscu.
Rodina przyjęło się uważać za przedstawiciela impresjonizmu w rzeźbie. Charakterystyczna jest pewna szkicowość i pobrużdżona, zmarszczona czy pofałdowana powierzchnia jego prac. Światło i cień tworzą na niej niespokojną wirująca strukturę. Jednak charakterystyka jego twórczości wykracza daleko poza impresjonizm. Artysta przywiązywał też dużą wagę do literackich, mitycznych treści swoich przedstawień. W tym sensie kontynuował francuski romantyzm, przekształcając tę tradycję w nowoczesną formę. Najbardziej znane dzieła artysty to na przykład:
Brama piekieł (fr. La Porte de l’Enfer) – nad którą pracował od 1880 aż do śmierci w 1917. Istniejący w Filadelfii odlew oryginału w brązie, wysoki na 6,36 m i szeroki na 4 m służył niegdyś jako wejście do muzeum. Oryginał został odlany dla muzeum Sztuk Dekoracyjnych, które miało się znajdować w Paryżu, ale do realizacji tych planów nigdy nie doszło. Rodin wyrzeźbił ponad 100 figur dla Bramy piekieł. Sama Brama jest jedną z trzech pierwotnych kopii. Niektóre figury tej monumentalnej kompozycji posłużyły do stworzenia samodzielnych rzeźb, wykonanych w trakcie pracy nad Bramą.
Myśliciel (fr. Le Penseur) – oryginał znajduje się w Muzeum Rodina w Paryżu; rzeźba filadelfijska stoi przed muzeum, na dziedzińcu wejściowym. Odlana została w 1925 w Paryżu przez Alexisa Rudiera.
Mieszczanie z Calais (fr. Les Bourgeois de Calais) – pomnik honorujący bohaterskich obywateli miasta Calais. Odlany między 1919 a 1922, ustawiony w 1925.
Źródło: www.rodinmuseum.org
Oprac. Olga Pisklewicz
Portal RynekiSztuka.pl