Wśród polskich kolekcjonerów sztuki współczesnej szczególne miejsce zajmuje Grażyna Kulczyk, właścicielka jednej z ciekawszych kolekcji w kraju i w Europie Wschodniej oraz założycielka Art Stations Foundation, będącej przedłużeniem Kulczyk Foundation.
Wraz z początkiem lat ’80 Grażyna Kulczyk zaczęła powolnie, acz sukcesywnie gromadzić zbiory, które stanowiły bazę aktualnej, nieustannie powiększanej kolekcji. Początkowo były to głównie plakaty, które ze względu na swą wartość artystyczno-estetyczną oraz – bądź, co bądź – niższą cenę znalazły się w pierwotnym trzonie kolekcji. A trzeba wspomnieć, że ówcześnie, niedrogie plakaty, dziś zaliczane już do polskiej szkoły plakatu nabrały na wartości i stanowią niezwykle ważne dla kolekcji dzieła.
Początkowo Grażynę Kulczyk interesowały nazwiska polskich artystów, takich jak Jacek Malczewski, Jerzy Nowosielski czy Tadeusz Kantor i do dziś – pomimo szczególnego zainteresowania najnowszymi trendami (Mirosław Bałka, Katarzyna Kozyra, Jadwiga Sawicka) – zostało jej zamiłowanie do narodowych klasyków – Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Andrzeja Wróblewskiego i Magdaleny Abakanowicz. Kolekcjonerka nie ogranicza się jedynie do sztuki polskiej, wspierając także zagranicznych twórców poszerzając kolekcję również o ich dzieła. Warto wspomnieć tu chociaż o Rosemarie Trockel czy Gego.
Działalność fundacji Art Stations realizuje stosunkowo konsekwentny program, który w dużej mierze kreowany jest przez samą kolekcjonerkę. Warto zaznaczyć, ze wiele z projektów realizowanych przez Fundację odbywa się w przestrzeniach poznańskiego Starego Browaru, w którym wyeksponowane zostały niektóre z prac kolekcji, m.in. rzeźby Igora Mitoraja Eros skrzydlaty, Tors nad jeziorem oraz Blask księżyca, komiksowa postać autorstwa Mr Henyo Penyo Myomyonmyo.
Zbiory Grażyny Kulczyk obejmują kilkaset dzieł. Nie jest jednak zana dokładna ich ilość, ponieważ tylko część z kolekcji została upubliczniona, a można przypuszczać, że wśród licznych dzieł sztuki, znajdują się także prawdziwe perełki.
Sylwia Zabłocka
Portal Rynek i Sztuka