szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Kolekcja fotografii Joanny i Krzysztofa Madelskich

17.09.2012

Kolekcje, Polskie

Monika Zielińska, Blizna po matce, źródło: uwiklanewplec.pl

Monika Zielińska, Blizna po matce, źródło: uwiklanewplec.pl

Jedną z ciekawszych kolekcji polskiej sztuki współczesnej jest zbiór realizacji artystycznych Joanny i Krzysztofa Madelskich, który szerszy rozgłos uzyskał dzięki odbywającej się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii wystawie Uwikłane w płeć. Wystawa ta miała miejsce w dniach 11.05.-28.06.2012 w Łodzi.

Joanna i Krzysztof Madelscy budowę kolekcji rozpoczęli 20 lat temu, dzięki czemu w chwili obecnej stanowi ona bardzo rozbudowany zbiór polskiej sztuki współczesnej. Od czterech lat małżeństwo zainteresowało się także fotografią, przez co kolekcja do dnia dzisiejszego została wzbogacona o blisko 250 istotnych dla sztuki polskiej obiektów fotograficznych.

Pierwotnie w centrum zainteresowań Madelskich znajdowało się przede wszystkim polskie malarstwo nieprzedstawiające. W dniu dzisiejszym można powiedzieć, że kolekcja malarstwa oraz grafiki są już zamknięte, a jedynym rozwijanym segmentem jest zbiór fotografii.

Momentem przełomu dla kolekcjonerów była wystawa Claude Cahun w londyńskim Tate, na której zaprezentowane zostały zdjęcia z lat 30 XX w. Tematyka prac Cahun poświęcona była kwestiom tożsamościowym i płciowym, co sprowokowało kolekcjonerów do zainteresowania się problematyką gender, która również na gruncie polskim miała wówczas – i w dalszym ciągu posiada – interesujących reprezentantów. Dzięki temu, Madelscy rozpoczęli budowanie ukierunkowanej już kolekcji fotografii.

Prace wchodzące w skład kolekcji to w dużej mierze realizacje odważne, dotykające zagadnień zarówno antyreligijnych, feministycznych jak i płciowych. Warto jednak nadmienić, że oprócz prac Doroty Nieznalskiej, Katarzyny Górnej, Ewy Partum czy Natali LL,  w kolekcji obecne są także zdjęcia klasyków polskiej fotografii tradycyjnej – Edwarda Hartwiga, Tadeusza Rolke, Pawła Pierścińskiego i Wojciecha Plewińskiego. Według Krzysztofa Madelskiego, patrząc na kolekcję można rozpatrywać ją pod względem kryterium chronologii, która daje możliwość prześledzenia rozwoju obrazowania wizerunku oraz postrzegania kobiety przez ostatnie 100 lat.

W dużej mierze w początkowej fazie budowania kolekcji, jedynym kluczem był gust i intuicja kolekcjonerów, co uległo zmianie dzięki kontaktowi z historykiem sztuki Adamem Mazurem. Dzięki nawiązanej współpracy i wytyczeniu konkretnych założeń programowych, uporządkowano proces budowania kolekcji, co jednak pozbawiło jej  autorskiego  charakteru.

Kolekcja prezentowana jest na stronie: uwiklanewplec.pl

Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka

Portal Rynek i Sztuka

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.