Jedną z ciekawszych kolekcji polskiej sztuki współczesnej jest zbiór realizacji artystycznych Joanny i Krzysztofa Madelskich, który szerszy rozgłos uzyskał dzięki odbywającej się w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii wystawie Uwikłane w płeć. Wystawa ta miała miejsce w dniach 11.05.-28.06.2012 w Łodzi.
Joanna i Krzysztof Madelscy budowę kolekcji rozpoczęli 20 lat temu, dzięki czemu w chwili obecnej stanowi ona bardzo rozbudowany zbiór polskiej sztuki współczesnej. Od czterech lat małżeństwo zainteresowało się także fotografią, przez co kolekcja do dnia dzisiejszego została wzbogacona o blisko 250 istotnych dla sztuki polskiej obiektów fotograficznych.
Pierwotnie w centrum zainteresowań Madelskich znajdowało się przede wszystkim polskie malarstwo nieprzedstawiające. W dniu dzisiejszym można powiedzieć, że kolekcja malarstwa oraz grafiki są już zamknięte, a jedynym rozwijanym segmentem jest zbiór fotografii.
Momentem przełomu dla kolekcjonerów była wystawa Claude Cahun w londyńskim Tate, na której zaprezentowane zostały zdjęcia z lat 30 XX w. Tematyka prac Cahun poświęcona była kwestiom tożsamościowym i płciowym, co sprowokowało kolekcjonerów do zainteresowania się problematyką gender, która również na gruncie polskim miała wówczas – i w dalszym ciągu posiada – interesujących reprezentantów. Dzięki temu, Madelscy rozpoczęli budowanie ukierunkowanej już kolekcji fotografii.
Prace wchodzące w skład kolekcji to w dużej mierze realizacje odważne, dotykające zagadnień zarówno antyreligijnych, feministycznych jak i płciowych. Warto jednak nadmienić, że oprócz prac Doroty Nieznalskiej, Katarzyny Górnej, Ewy Partum czy Natali LL, w kolekcji obecne są także zdjęcia klasyków polskiej fotografii tradycyjnej – Edwarda Hartwiga, Tadeusza Rolke, Pawła Pierścińskiego i Wojciecha Plewińskiego. Według Krzysztofa Madelskiego, patrząc na kolekcję można rozpatrywać ją pod względem kryterium chronologii, która daje możliwość prześledzenia rozwoju obrazowania wizerunku oraz postrzegania kobiety przez ostatnie 100 lat.
W dużej mierze w początkowej fazie budowania kolekcji, jedynym kluczem był gust i intuicja kolekcjonerów, co uległo zmianie dzięki kontaktowi z historykiem sztuki Adamem Mazurem. Dzięki nawiązanej współpracy i wytyczeniu konkretnych założeń programowych, uporządkowano proces budowania kolekcji, co jednak pozbawiło jej autorskiego charakteru.
Kolekcja prezentowana jest na stronie: uwiklanewplec.pl
Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka