szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Zapisy wideo z podparyskiej pracowni Aliny Szapocznikow

19.09.2012

Magazyn

Alina Szapocznikow This Is What I Leave You after Myself (reż. Krzysztof Tchórzewski), źródło: artmuseum.pl

Alina Szapocznikow This Is What I Leave You after Myself (reż. Krzysztof Tchórzewski), źródło: artmuseum.pl

Twórczość Aliny Szapocznikow dla sztuki polskiej ma ogromne znaczenie. Znamy szereg zdjęć, które zostały zrobione w jej podparyskiej pracowni, warto jednak obejrzeć także film autorstwa Krzysztofa Tchórzewskiego, który został wykonany tuż po śmierci artystki.

Jest to czarno-biała realizacja filmowa z 1973 roku, której autorem jest Krzysztof Tchórzewski. Obraz został zarejestrowany kilka tygodni po śmierci artystki w jej podparyskiej pracowni w Malakoff. Do tej pory za najwcześniejszy film dotyczący Szapocznikow uznawano nakręcony w 1975 roku  Ślad Hanny Włodarczyk, co w uległo zmianie dzięki nieco amatorskiej realizacji Tchórzewskiego.

[vsw id=”28404894″ source=”vimeo” width=”600″ height=”450″ autoplay=”no”]

W prezentowanym dokumencie chyba najbardziej uderzającym uczuciem jest wszechogarniająca pustka. Brak artystki w atelier, nieukończone pace i świadomość, że nigdy nie będą zrealizowane do końca. W dzień po nakręceniu filmu, wszystkie obiekty znajdujące się wówczas w pracowni wywieziono do kraju.  W materiale można dostrzec m.in. rzeźbę „Piotr” (1972), lampy, prace z serii „Pamiątki” i odlane brzuchy. Przede wszystkim jednak są tu ostatnie dzieła artystki, z lat 1968-1972, których tematyka często dotyczyła śmierci: „Nowotwory”, „Pogrzeb Aliny” oraz „Zielnik” uznawany za finał jej twórczości.

[vsw id=”28405709″ source=”vimeo” width=”600″ height=”450″ autoplay=”no”]

Alina Szapocznikow zmarła na nowotwór 2 marca 1973 roku. Była artystką przełomową i dość kontrowersyjną w swej twórczości. Dokonała pewnego znamiennego aktu połączenia biograficznego aspektu z nowatorskimi technikami rzeźbiarskimi. Koncentrowała swą sztukę w obrębie ludzkiego ciała, jego przemijalności oraz psucia się – a wykorzystując swoje własne ukazywała wszelkie aspekty kulturowe, społeczne, z naciskiem na  egzystencjalne – przede wszystkim w kontekście ludzkiego biologicznego istnienia, ale także jej osobistych przeżyć.

Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.