szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Allegro 1

Adam Myjak – czterdziestolecie twórczości rzeźbiarza

20.09.2012

Magazyn

Adam Myjak, Rzeźba, źródło: art.umcs.lublin.pl

Adam Myjak, Rzeźba, źródło: art.umcs.lublin.pl

W Teatrze Wielkim oraz Salonie Akademii Sztuk Pięknych trwa wyjątkowa wystawa rzeźb Adama Myjaka. W teatrze, prace można oglądać w Małych Salach, gdzie zaprezentowane są głównie realizacje wykonane w ostatnim dziesięcioleciu twórczości.

Wystawa ta została zorganizowana z okazji przypadającego na rok 2012 czterdziestolecia twórczości rzeźbiarza. Z warszawskim Teatrem Wielkim, Myjak związany jest już od dawna za sprawą usytuowanej na jednym z tympanonów rzeźbą przedstawiającą Kwadrygę Apollina, którą zrealizował razem z J.A. Pastwą.
Adam Myjak urodził się w 1947 roku w Starym Sączu. Jest wybitnym polskim rzeźbiarzem i pedagogiem. Studia ukończył na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, a warsztat praktyczny doskonalił na stypendium twórczym w Duisburgu. Artysta ten prezentuje ciekawy typ rzeźby współczesnej, która dzięki charakterystycznemu modelunkowi, zyskała sobie wielu sympatyków.
Od lat, nieustannie poruszany motyw figury ludzkiej, poddawany jest szerokiej grupie eksperymentów formalnych. Znajdziemy tu więc figuratywne odwołania – czy to w postaci – zuniwersalizowanej, odłączonej od ciała głowy czy też torsów. Pomimo tego, że głównym materiałem twórczym początkowo był beton, a następnie brąz,  to na warszawskiej wystawie odnajdziemy realizacje wykonane również z granitu i terakoty.
W pierwszej fazie twórczości, działania Myjaka nie były łatwe w odbiorze, niosły bowiem ze sobą dużo nieprzyjemnych – także pod względem wrażeniowym – odczuć związanych z rozpadem materii czy uniwersalną prawdą o nieuchronności przemijania i śmierci. Doskonale ukazują to jedne z pierwszych, całopostaciowych rzeźb, które zostały zrealizowane w roku 1974.
W literaturze przedmiotu wyraźnie zaznacza się, że w 1978 roku – wraz z wyjazdem na stypendium w twórczości artysty nastąpił gwałtowny zwrot. Myjak odwrócił się bowiem od sfery wanitatywnej, na rzecz  nowego, radosnego postrzegania życia.  Zmienił się także materiał – zamiast betonu, pojawił się brąz – który najczęściej posiadał wypolerowaną, niemalże lustrzaną powierzchnię.  Z okresu tego na wystawie zaprezentowane zostały wspaniałe Figury – majestatycznie kroczące postaci, które zamiast głów posiadają- jak pisze Elżbieta Błotnicka-Mazur:  coś w rodzaju pancerza o niezwykle ostrych i agresywnych kształtach.
Artysta jest też autorem rzeźb pomnikowych, jak i – rzadziej – rysownikiem i malarzem. Warto także wspomnieć, że  od lat 80.  do dnia dzisiejszego realizuje cykl Kolumny.
Wystawę  można oglądać do 28 września 2012  w  Teatrze  Wielkim oraz Salonie Akademii Sztuk Pięknych.

Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka
Portal Rynek i Sztuka

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: