szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Czym jest lawowanie?

26.09.2012

Dla początkujących

Rembrandt Harmensz. van Rijn (Lejda 1606- 1669 Amsterdam) Widok St. Anthoniessluis w Amsterdamie, ok. 1640 Pióro, bistr, lawowanie bistrem i miejscami szarym tuszem, 128 x 227 mm., źrodło: muzeum.narodowe.gda.pl

Rembrandt Harmensz. van Rijn (Lejda 1606- 1669 Amsterdam) Widok St. Anthoniessluis w Amsterdamie, ok. 1640 Pióro, bistr, lawowanie bistrem i miejscami szarym tuszem, 128 x 227 mm., źrodło: muzeum.narodowe.gda.pl

Czym jest lawowanie? Otóż jest to technika malarska, w której należy posługiwać się rozmytą plamą barwną.

Różnorodność tonów i transparentność kojarzy się z akwarelą, jednakże – w przeciwieństwie do akwareli – jest malarstwo monochromatyczne, zazwyczaj używa się bowiem farby jednego koloru, której odcień uzależniony jest od stopnia rozcieńczenia go z wodą. Niektórzy artyści wprowadzają także wielobarwne lawowanie, co bardzo często daje bardzo interesujące efekty – jednak jest to stosunkowo trudna technika, w której łatwo popełnić błąd. Nakładanie tuszu ma sprawić, iż rysunek stanie się dopełniony, plastyczny, bardziej przestrzenny – nieumiejętnie nałożenie plamy może przytłoczyć rysunek i zepsuć cały efekt.

Warto pamiętać także, że lawowanie można stosować także w grafice – wprowadzając półtony w akwatincie. Efekt ten można uzyskać za pomocą kwasu trawiącego, który należy nałożyć pędzlem bezpośrednio na powierzchnię metalowej płytki, kontrastując mocniej w ten sposób plamy z kreskami rysunku.

Wracając jednak to malarstwa – można powiedzieć, że lawowanie jest po prostu rozmywaniem, a także rysunkiem lawowanym – czytając bowiem o opisywanej tu technice odnajdziemy informacje, że polega ona na podmalowywaniu rozwodnionym atramentem, sepią, bistrem lub tuszem chińskim wybranych fragmentów wcześniej wykonanego rysunku.  Lawowanie jest zatem niczym innym jak rodzajem cieniowania – subtelniejszego jednak niż kreskowanie. Dzięki temu zabiegowi można także wzmocnić kontrast światłocieniowy, przez co zwiększa się plastyczność naszego rysunku.

Jeśli chodzi o najlepsze narzędzie do tego typu pracy to zazwyczaj  używa miękkich pędzli z naturalnego włosia np. wiewiórki –bardzo dobrze nadają się do rozprowadzania wodnej, mocno rozcieńczonej farby, a także – co jest dość ważne – do delikatnego łączenia półtonów. Używa się także czarnego tuszu chińskiego, jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby medium był także bistr, sepia, naturalne barwniki ( w odcieniach brązów), a także atramenty barwne, tusze lub akwarelki.

Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka
Portal Rynek i Sztuka

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.