szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

TAPIS POLONAIS – tzw. kobierce polskie

08.10.2012

Magazyn

Tapis Polonais, źródło: noname.fr

Tapis Polonais, źródło: noname.fr

Tapis Polonais, jest to nazwa odnosząca się do kobierców, wyrabianych od końca XVI do połowy XVIII wieku w Persji. Były to kobierce jedwabne, wzbogacone o metalową nić.

Powiązanie kobierców tego typu z Polską jest związane z dużym zainteresowaniem nimi w XIX wieku, kiedy to największa ich ilość – bo aż 400 – znajdowała się właśnie w na terenach Polski. Jednak, jak podają źródła obecnie na stanie mamy ich jedynie kilka, ze względu na transakcje, po których owe kobierce znalazły się w licznych kolekcjach światowych.

Cechą charakterystyczną kobierców typu Tapis Polonais jest oryginalny ornament o wzorze pomiędzy europejską arabeską, a drobnym, mocno skomplikowanym ornamentem sztuki wschodniej. Bardzo ciekawym zabiegiem stylistycznym jest użycie nitki metalowej, która jednak nie jest mocno widoczna, a jedynie w subtelny sposób podkreśla wzory, nawet tylko ich niewielkie partie. Widoczna jest dominanta kolorów jasnych i pastelowych, dlatego też uznaje się, że pomimo odznaczających się elementów typowo wschodnich, za sprawą dekoracji odczuwalna jest atmosfera europejska.

W zbiorach polskich na szczególną uwagę zasługują przykłady, które wyraźnie odróżniają się od pozostałych – a przynajmniej od subtelnych perskich okazów. Chodzi tu o kobierce mocno przetykanie złotem lub srebrem, w których ulatnia się delikatność Wschodu.  Charakterystyczne są tu duże płaszczyzny i silnie zgeometryzowany ornament roślinny. Ewidentnie przy produkcji Tapis Polonais stawiano bardziej na bogactwo, niż poziom artystyczny.

Według źródeł, miejscem produkcji mógł być ośrodek turecki, gdzie dekoracja szła w stronę uproszczenia i – jak pisze Tadeusz Wierzejski i Maria Kałamajska-Saeed – wręcz zbarbaryzowania wzoru. Istotne jest również to, że – porównując z innymi kobiercami  powstałymi w tym samym czasie – trudno jest uznać, że zostały wykonane w tym samym okresie. Badacze jednak zwracają uwagę, że może być jest to efekt produkcji w różnych manufakturach, działających dla wielu zleceniodawców, a przez to prezentujących nierówny poziom artystyczny.

Kama Wróbel

Portal Rynek i Sztuka

Portal Rynek i Sztuka

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.