szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Pop art – sztuka zrozumiała

19.10.2012

Dla początkujących

Prosta, czytelna, efektowna – tak jest sztuka popartu, która rozwinęła się w nastroju szalonych lat sześćdziesiątych, a pojawiła się jako reakcja na rozkwit kultury masowej. Przewrotnie, prace kojarzące się z produktami kultury materialnej i reklamą, były tworzone jako przestroga przed konsumpcjonizmem. To stylistyka ciągle aktualna i obecna w twórczości współczesnych artystów.

Agnieszka Łakoma, „Consumo 1”, serigrafia, 100x140cm, artpower.pl

Agnieszka Łakoma, „Consumo 1”, serigrafia, 100x140cm, artpower.pl

 

Zjawisko pop art’u, utożsamiane często z kulturą Stanów Zjednoczonych, ma swoje korzenie na Starym Kontynencie. W 1956 roku angielski artysta Richard Hamilton stworzył kolorowy kolaż z wycinków gazet codziennych, a pracy nadał dziwny tytuł: „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”. Hamilton uciekając przed skutkami wojny znalazł się w USA, gdzie założenia jego prac trafiły na podatny grunt. Był koniec lat 50., społeczeństwo bogaciło się, konsumpcjonizmu rósł, a miasta zalewane były reklamami.

Tomasz Bereźnicki, “I never wrote them down”, akryl, 120x50cm, artpower.pl

Tomasz Bereźnicki, “I never wrote them down”, akryl, 120x50cm, artpower.pl

 

Pop art operuje prostymi kompozycjami, nasyconą barwą i kontrastami. Prace są krzykliwe i duże, mają zwracać uwagę oraz przyciągać wzrok. Przejmując środki typowe dla świata rozrywki, naśladując kadrowanie, konwencje rysunku i ograniczoną gamę kolorów. Charakterystycznym dla tego kierunku zabiegiem jest kilkukrotne powielenie obiektu w ramach jednej pracy, służące zwiększeniu efektu. Przedstawiane na obrazach historie odwołują się do istotnego dla kultury popularnej wydarzania lub przedmiotu. Częstymi tematami są wyroby masowe, znane postacie i gwiazdy, jedzenie czy przedmioty codziennego użytku.

Elżbieta Merta, „Tan, tany V”, akryl, 50x40 cm, artpower.pl

Elżbieta Merta, „Tan, tany V”, akryl, 50×40 cm, artpower.pl

 

Pop art symbolizował amerykański sen: optymistyczny, hojny i naiwny. Różnorodne formy, którymi posługiwali się artyści, ukazywały prawdę o cywilizacji zalewanej toną informacji i nachalną reklamą. Świat wypełniony tworami masowej produkcji, rządzony przez modę i tanią rozrywkę, przedstawiali w pracach opartych na konwencji komiksów i reklam. Ogromne rzeźby frytek Claesa Oldenburga, obrazy puszek zupy Andy’ego Warhola czy komiksowe prace Roy’a Lichtensteina, uświęcały wszechobecny kicz i podnosiły go do rangi sztuki pokazywanej w muzeach.

Kamil Siczek, „Stary Kleparz”, olej, 90x130 cm, artpower.pl

Kamil Siczek, „Stary Kleparz”, olej, 90×130 cm, artpower.pl

 

Główną zasługą pop art’u było wyrażenie protestu przeciwko elitarności sztuki i zachęcenie artystów do wyjścia poza „tradycyjną sztukę”. Różnice pomiędzy kulturą wyższą a popularną rosły od początku XX wieku. Pop art pozwolił na ponowne ich połączenie. Zerwanie z zwyczajową estetyką stworzyło także komercyjnego artystę, świadomego wartości swoich prac. „Zarabianie pieniędzy jest sztuką, praca jest sztuką, a dobry interes jest najwyższą sztuką” – jak celnie wyraził to Andy Warhol.

Joanna Pajlocha, „Kuchnia polska”, serigrafia, 20x20cm, artpower.pl

Joanna Pajlocha, „Kuchnia polska”, serigrafia, 20x20cm, artpower.pl

 

Dziś wielu artystów używa stylistyki pop art’u, aby zwrócić uwagę na zwyczajność życia i otaczającą nas rzeczywistość. Dynamiczne, efektowne i czytelne przedstawienia wzbudzają pytania o wydarzenia wokół nas. Ponadto są one zrozumiałe dla każdego, co w czasach skomplikowanych metafor artystycznych, wydaje się bezcenne.

Lech Bator, „Kosmo 1”, olej, 65x92cm, artpower.pl

Lech Bator, „Kosmo 1”, olej, 65x92cm, artpower.pl

 Artykuł sponsorowany

Maria Okręglicka – artpower.pl


artpower.pl

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.