szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Christie’s pobija Sotheby’s. Wieczór rekordowej sprzedaży

16.11.2012

Aukcje, Rekordy aukcyjne, Świat

Wczoraj zachwycaliśmy się wybitnie wysokim wynikiem, jaki w ramach sprzedaży aukcyjnej osiągnął dom aukcyjny Sotheby’s. Zadawaliśmy wówczas pytanie czy domowi aukcyjnemu Christie’s uda się pobić ustanowiony przez Sotheby’s rekord. Udało się. Oficjalnie wiadomo już, że Christie’s ustanowiło nowy, światowy rekord sprzedaży łącznej w ramach jednego wieczoru aukcyjnego.

Po środowej aukcji Christie’s osiągnęło szokująco wysoką wartość sprzedaży aukcyjnej, która wyniosła 412.253.100 dolarów – co oznacza, że przewyższyła o ok. 37,1 mln dolarów rekordowy wynik Sotheby’s. W przypadku, gdy wynik ten porównamy z wartościami oczekiwanymi, które wnosiły – swoja drogą i tak wysokie –289.350.000 dolarów – 411.800.000 dolarów. W trakcie licytacji ustanowiono aż siedem nowym rekordów aukcyjnych dla poszczególnych artystów i sprzedano niemalże wszystkie z siedemdziesięciu trzech obiektów.

 Sześć prac sprzedano za cenę ponad 20 mln dolarów i pięćdziesiąt pięć z sześćdziesięciu siedmiu obiektów przekroczyło wartość 1 mln dolarów. Jak podaje Artinfo.com wynik środowej aukcji pozwolił mu uplasować się  na drugiej lokacie w historii sprzedaży domu aukcyjnego, ustępując jedynie miejsca rekordowi aukcji sztuki powojennej i współczesnej  2006 roku, który wyniósł wówczas 491,5 mln dolarów. Warto dodać, że rok temu wynik listopadowej aukcji wyniósł jedyne 247.5 mln dolarów.

Licytacja rozpoczęła się od pracy wspominanego już dzisiaj Christophera Wool’a, którego abstrakcyjny obrazb Untitled (1988) osiągnął niezbyt wysoką, jak dla niego, wartość  1,930,500 dolarów. Nico przyćmił go Alexander Calder, którego nieco żartobliwa, niewielka rzeźba/obiekt pt. Policeman (ok. 1928) został wylicytowany za 4.226.500 dolarów przy estymacji wynoszącej 1,2-1,8 mln dolarów.

Warto wspomnieć także, że pochodząca z Hannelore and Rudolf Schulhof Collection realizacja Richarda Sierry Schulhof Curve (1984) została sprzedana telefonicznemu oferentowi za 2.882.500 dolarów. Wartość szacunkowa pracy wynosiła  2.5-3.5 mln dolarów. Inną rzeźbą z kolekcji Schulhof była również ogromnej skali realizacja Ellsworth Kelly Untitled, którą sprzedano za 3.778.500 dolarów. Z kolei jeden z nowojorskich marszandów Neal Meltzer zakupił – również z kolekcji Schulhof – abstrakcyjną formę rzeźbiarską  autorstwa Roberta Ryman’a Untitled (1963)  za  1.650.500 dolarów. Wartość szacunkowa obiektu to 1,4-1,8 mln dolarów.

Robert Ryman Untitled (1963), źródło: oneartworld.com

Robert Ryman Untitled (1963), źródło: oneartworld.com

W końcu przyszedł czas na jedną z bardziej wypromowanych sprzedaży aukcyjnych. Chodzi o Marlona (1966) Andy’ego Warhola, o którym i nasz portal pisał we wrześniu, kiedy to głośno było o bardzo wysokiej estymacji dla tej pracy. Jak się okazało wartość szacunkowa, która wynosiła 15-20 mln dolarów była słuszna, gdyż – jak się okazało w środę – praca ta osiągnęła zaskakująco dobry wynik – 23.714.500 dolarów. Realizacja ta oferowana była przez nowojorskiego kolekcjonera Donalda Bryant’a,  a nabył ją jeden ważniejszych londyńskich marszandów – Helly Nahmad – który specjalizuje się przede wszystkim w sztuce współczesnej i impresjonizmie. Czy wobec tego może być to wyznacznik mówiący, w którym kierunku zmierza rynek sztuki? Któż wie, chociaż patrząc na ostatnie wyniki aukcyjne i popularność sztuki nowoczesnej – wydaje się to prawdopodobne.

Andy Warhol, Marlon, źródło: christies.com

Andy Warhol, Marlon, źródło: christies.com

Wracając jednak do tematu głównego. Donald Bryant w ramach wczesnego prezentu świątecznego, zakupił dla swej żony Bettiny pracę na papierze autorstwa Eda Ruscha pt. Sin (1967) za 962.500 dolarów, przy o wiele niższej estymacji wynoszącej 300-500,000 dolarów. Praca ta była jednym z dziesięciu pochodzących z Douglas Carmer Collection obiektów. Za sprawą Bryanta także składająca się z dziesięciu identycznych obiektów, praca Donalda Judda Untitled (1989) (Bernstein 89-24 została sprzedana za 10.162.500 dolarów (estymacja 5-7 mln dolarów).

Innym interesującym dziełem Douglas Cramer Collection, był zachowany w iście courbetowskim stylu akt autorstwa Johna Currin’a pt. Gezellig (2006), który za 2.602.500 dolarów tracił pochodzącego  z San Francisco marszanda Anthony’ego Meiera. Wartość szacunkowa obrazu to 1,2-1,8 mln dolarów. Kolejny interesujący rekord należy do Marka Grotjahn’a, którego Untitled (Red Butterfly II Yellow Mark Grotjahn P-08 752) został sprzedany za 4.170.500 dolarów.

I dalej Roy Lichtenstein i jego Nudewith red Shirt (1995) osiągnął wartość 28.082.500 dolarów (Est. 12-18 mln dolarów) i został oddany w ręce nowojorskiego marszanda Christophera van de Weghe. W końcu przyszedł także czas na tryumfatora tego wieczoru. Wspominany już wcześniej Andy Warhol i jego eksperymentalna praca pt. Statue of Liberty (1962) osiągnął ujmująco wysoką cenę wysokości 43.762.500 dolarów, przekraczając ustanowioną wcześniej wartość szacunkową – 30-40 mln dolarów. W tym momencie sprzedaż ta znajduje się na drugiej pozycji pod względem wysokości sprzedaży aukcyjnych Warhola, ustępując miejsca sprzedanemu w 2007 roku – także przez Christie’s – Green Car Crash (Green Car Burniing I)” (1963), którego cena wyniosła wówczas 71.720.000 dolarów.

Roy-Lichtenstein-Nude-with-Red-Shirt, źródło: artobserved.com

Roy-Lichtenstein-Nude-with-Red-Shirt, źródło: artobserved.com

W tyle nie pozostał również Franz Kline – o którym także pisaliśmy wczoraj – którego śmiałe i niesamowicie ekspresyjne dzieło Untitled  (1957) zostało sprzedane za  40.402.500 dolarów, znacząco przekraczając widełki cenowe ustalone przez wartość estymacyjna – 20-30 mln dolarów. Warto także w tym miejscu zaznaczyć, że wynik ten przyćmił wtorkowy wynik z aukcji domu aukcyjnego Sotheby’s,  kiedy to inna praca Kline’a Shenandoah (1956), osiągnęła wynik zaledwie 9.322.500 dolarów.

Franz Kline, Untitled, 1957, źródło: Christies.com

Franz Kline, Untitled, 1957, źródło: Christies.com

Na aukcji tej wystawiony został także obraz Marka Rothko Black strip (Orange, Gold and Black), który osiągnął cenę zaledwie 21.362.500 dolarów, minimalnie przekraczając górną granicę wartości szacunkowej (Est. 15-20 mln).

W przypadku obiektów rzeźbiarskich wysoką cenę osiągnęła spektakularna i monstrualna realizacja Jeffa Koons’a (Tulips;1995-2004; 33.682.500 dolarów). No i zgodnie z oczekiwaniami wszystkich Jean-Michel Basquiat osiągnął wartość 26.402.500 dolarów za pracę Untitled (1981).

Wielką niespodzianką był brak sprzedaży dwóch, z czterech oferowanych obrazów Gerharda Richtera. W zasadzie nie wiadomo czemu – chociaż mówi się o lekkim przesycie jego pracami, których w ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele. Niemniej jednak, Richter miał trochę soku –  Bild (779-2 abstraktes) (1992) został sprzedany za 15.314.500 dolarów (Est. 18/12 mln dolarów).

Willem de Kooning z pochodzącym z Pincus Family Collection obrazem Untitled został ostatecznie wylicytowany za 2.994.500 dolarów, podczas gdy estymacja wynosiła  3-4 mln dolarów.

Warto pamiętać, że do wylicytowanych cen należy dodać jeszcze 25 % do 50.000, 20 % aż do 1 miliona dolarów, a 12 % powyżej 1 mln dolarów.

Serię listopadowych aukcji zakończył wieczór organizowany przez dom aukcyjny Phillips de Pury.

Źródło: Christie.com, artinfo.com
Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka
Portal Rynek i Sztuka 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.