Cykl głośnych listopadowych aukcji zamyka dom aukcyjny Phillips de Pury & Company. Aukcja sztuki odbyła się wczoraj, a wynik sprzedażowy w zestawieniu z osiągnięciami Sotheby’s i Christie’s prezentuje się skromnie.
W ramach czwartkowej sprzedaży dom aukcyjny Phillips de Pury & Company osiągnął wynik zaledwie 79.904.500 dolarów . Być może na wynik ostateczny, wpływ miała niewielka liczba wystawionych obiektów – można było bowiem licytować jedynie 35 prac. Początkowo przewidywano, że wynik końcowy będzie zawierał się w przedziale 73,620,000-110,730,000 dolarów, chociaż realnie osiągnięta wartość i tak jest wyższa niż wynik ubiegłoroczny, który wynosił 71.292.500 dolarów.
Phillips de Pury & Company na aukcje wystawił dzieła artystów młodych, aktualnie dobrze radzących sobie na rynku sztuki. I tak praca Tauba Auerbacha pt. Untitled (Fold; 2010) została sprzedana za cenę 290.500 dolarów, nie przekraczając przy tym górnej granicy wartości szacownej – estymacja wynosiła 200-300,000 dolarów. Z kolei realizacja Rashid Johnsona pt. Fly (2011) osiągnęła wynik 182.500 dolarów. Płótno Dana Colen’a S & M (2010) wraz z certyfikatem autentyczności podpisanym przez artystę sprzedano za 578.500 dolarów (est.200-300,000 dolarów).
Wystawiony także na aukcji Christie’s artysta Mark Grotjahn , na aukcji Phillips de Pury and Co. nie osiągnął tak wysokiej ceny – jego Untitled (Cream Butterfly Thin Black Lines #673; 2007) został sprzedany za 734.500 dolarów (Est. 400-600,000 dolarów). Przypomnę, że na środowej aukcji Christie’s realizacja Grotjahn’a Untitled (Red Butterfly II Yellow Mark Grotjahn P-08 752) została sprzedana za 4.170.500 dolarów.
Jedną ze sprzedaży gwarantowanych był ogromny obraz Gerharda Richtera Kegel (Cone; 1985), który osiągnął wysoką – jak na tą aukcję – cenę 11 mln dolarów (2.402.500 dolarów z opłatami), przy estymacji 12-18 mln dolarów. Również dzieło Jeana-Michela Basquiata Humidity (1982) zmieniło właściciela za 12.402.500 dolarów (Est. 12-18 mln dolarów). Z kolei inna realizacja – tym razem na papierze – Basquiata – Self-Portrait (1982) wywołała ożywioną licytację i osiągnęła wartość 4.058.500 dolarów (Est. 2.5-3.5 mln dolarów).
Promowany Mao (1973) Andy’ego Warhola został sprzedany – wydaje mi się, że poniżej powszechnych oczekiwań – za niską cenę 13.522.500 dolarów – wartość szacunkowa wynosiła 12-18 mln dolarów. Inny Warhol, z serii Disaster pt. Nine Jackies(1964) sprzedano oferentowi z licytacji telefonicznej za 12.402.500 dolarów (Est.10 -15 mln dolarów).
Na aukcji Phillips de Pury and Co. pojawił się także obiekt Alexandra Caldera pt. The Whiffletree (1936), którego cena końcowa także nie przekroczyła wartości szacowanej, osiągając jedynie 4.002.500 dolarów (est $ 3,5-5,5 mln). Będąc przy obiektach, trzeba także zaznaczyć, że stosunkowo masywna, stalowa rzeźba Johna Chamberlaina pt. Ivory Joe (1974/77) sprzedano za 542.500 dolarów (Est. 600-800,000 dolarów) Patricii Marshall – marszandowi z Los Angeles. Marshall zakupiła rzeźbę w imieniu Eugenio Lopeza z Mexico’s Jumex Collection.
W mediach branżowych niezbyt wysoki wynik sprzedażowy tłumaczy się lekkim już zmęczeniem, jakie mógł wywołać natężony tydzień aukcyjny. Nie zmienia to jednak faktu, że wszystkie trzy listopadowe aukcje świadczą o nieustannym zapotrzebowaniu na sztukę, w tym chyba szczególnie abstrakcyjną i dzieła Warhola.
Źródło: phillipsdepury.com, artinfo.com, artdaily.org
Opr. Kama Wróbel
Portal Rynek i Sztuka