szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers Van Gogh

Życie to collage zdarzeń

11.03.2013

Wywiady

Jego dzieła przedstawiają sylwetki ludzi widziane z lotu ptaka, zastygłe w ruchu. Ulica, przechodzący mieszkańcy uchwyceni w codziennych sprawach. To swego rodzaju reportaże – rozmowa z artystą Ryszardem Gancarzem.

Alicja Karłowska, artpower.pl: Czy collage najlepiej oddaje ruch? Właśnie ta technika oraz rysunek to formy dość często przez Pana wybierane, by zobrazować życie codzienne – pospieszne, wielowątkowe, wielobarwne…

Ryszard Gancarz: Można taką tezę postawić. Życie codzienne to jakiś collage zdarzeń, informacji, miejsc, ludzi. Collage jako technika plastyczna łączy, skleja elementy różnych środków wyrazu, co może sprawiać wrażenie formalnego pomieszania i ruchu.

Gdy patrzę na Pana prace, mam wrażenie, że to pewnego rodzaju reportaż, ale zamiast słów są tam barwy, kształty, postaci…

Właśnie współdziałanie rysunku z abstrakcyjną formą i fotograficznym fragmentem podsuwa wyobraźni wątki układające się w rodzaj anegdoty, reportażu.

Proszę opowiedzieć o cyklu prac „Miasto”. Skąd pomysł na podglądanie…, a może raczej obserwowanie tego przejawu cywilizacji?

Miasto zawsze mnie ciekawiło jako „obraz cywilizacji”, jak i część najbliższego otoczenia w którym jestem na co dzień. Temat miasta, ulicy niesie wiele wątków, obrazów, koncepcji – jest dla mnie nieskończonym obszarem inspiracji.

Człowiek na płótnach, których tematem jest miasto, ulica, staje się częścią zbiorowości, swoistym elementem systemu konkretnej rzeczywistości naszego wieku.  Czy dobrze mu w tym układzie, czy to układ konieczny?

Z pozycji moich zainteresowań i obserwacji myślę że człowiek jest koniecznym elementem współczesnej aglomeracji, często głównym bohaterem. Postacie z ulicy są dla mnie osobnym tematem, stąd cykle: „Przechodzący”, „Na mojej ulicy”, „Turyści”.

Jakby Pan opisał rzeczywistość, która staje się inspiracją, kolejnym impulsem, by tworzyć?

Jak wyżej…

Zapytam jeszcze o pewien szczegół, który dotyczy charakterystycznych motywów, pojawiających się na rysunkach, grafikach. Jaką kolejność należałoby wybrać: osoba i cywilizacja, czy odwrotnie?

To jest jakby kwestią perspektywy, jaką sobie umownie zakładam, w jakim kadrze chciałbym zobaczyć swój fragment rzeczywistości. Ale w większości moich kompozycji „osoba i cywilizacja” to chyba układ zrównoważony.

Ryszard Gancarz jest absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskał dyplom z grafiki warsztatowej w pracowni M. Wejmana. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury, odznaczony medalem Gloria Artis przyznawanego osobom wyróżniającym się w dziedzinie twórczości artystycznej.

W swoim dorobku ma wiele nagród i wyróżnień, kilkadziesiąt wystaw indywidualnych oraz udział w wystawach zbiorowych. Zajmuje się malarstwem, grafiką i rysunkiem.

 Alicja Karłowska, artpower.pl

Art Power

 

Artykuł sponsorowany

 

 

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.