Pigment uzyskany z lapis-lazuli, liczący sobie 1100 lat, uważany za jeden z najstarszych zachowanych środków barwiących na świecie, zostanie wystawiony na widok publiczny w londyńskim Victoria and Albert Museum.
Pigmentu z lapis-lazuli został odkryty w pracowni artystycznej pochodzącej z X w. Środek barwiący, który wyprodukowano najprawdopodobniej około 900 roku naszej ery jest niebieski i zdaniem ekspertów wciąż pozostaje zdatny do użycia.
Pigment o głębokim odcieniu ultramaryny, odkopano w pracowni artystycznej, jaka znajduje się w mieście Dunhuang w Chinach. Znalezisko będzie można podziwiać w Victoria and Albert Museum w Londynie podczas ekspozycji „Arcydzieła Chińskiego malarstwa w latach 700-1900”. Pigment uzyskany z lapis-lazuli jest najprawdopodobniej najstarszym zachowanym przykładem farby na świecie.
Oprócz drogocennego pigmentu, na ekspozycji będzie można obejrzeć również dokładnie zrekonstruowane studio artystyczne z XIV wieku. Wystawa będzie bogata także w eksponaty pochodzące z lat 700-1900, które należą do grupy najlepszych i najbardziej ambitnych arcydzieł sztuki chińskiej. Podczas trwania ekspozycji publiczność będzie mogła obejrzeć ponad 70 prac sprowadzonych do muzeum z całego świata. Wiele z nich po raz pierwszy zostanie pokazanych w Europie.
Jednym z czołowych przykładów sztuki chińskiej będzie rzadki obraz w charakterystycznej formie zwoju, liczący sobie aż 14 metrów. Dzieło jest uważane za najdłuższy obraz na świecie jaki kiedykolwiek powstał. Inna praca, wzbudzająca wiele emocji, to obraz przedstawiający grupę chińskich niewiast, grających w piłkę. Przed nadejściem X wieku kobiety mogły sobie na to pozwolić – słynne praktyki krępowania stóp weszły w życie dopiero za czasów panowania południowej dynastii Tang.
Wystawa, która zostanie otwarta 26 października 2013 roku, ma na celu udokumentowanie i dokładną analizę postępów chińskiego malarstwa, poczynając od sztuki tworzonej na potrzeby świątyń i grobowców aż po liturgie buddyjskie.
Martin Roth, dyrektor Victoria and Albert Museum podkreśla, że liczba wspaniałych skarbów narodowych, które nigdy wcześniej nie opuściły terenu Azji jest zawrotna. Roth uważa, że to niezwykły zaszczyt dla muzeum wystawić obiekty, które najprawdopodobniej już nigdy więcej nie trafią z Azji za granicę.
Źródło: Telegraph
Oprac. Olga Pisklewicz
Fot. Yuan Jiang, The Palace of Nine Perfections, 1691, Metropolitan Museum of Art
Portal RynekiSztuka.pl