szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Artysto aplikuj, czyli różnice między galerią komercyjną, a galerią miejską

21.10.2013

Dla artystów, Kolekcjonowanie, Magazyn

W jaki sposób znaleźć się w gronie twórców reprezentowanych przez prywatną galerię sztuki? Jak zainteresować swoją twórczością kuratorów galerii miejskiej? Czy organizacja wystawy indywidualnej rzeczywiście jest tak trudna? I czy zwykły mail wystarcza? Na wszystkie te pytania postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

W jaki sposób aplikować do galerii sztuki? Pytanie niby banalne i oczywiste. Ale czy na pewno? Okazuje się, że niewielu twórców zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób komunikować się z galerią sztuki. Przesyłane drogą elektroniczną wiadomości są zazwyczaj nietaktowne i roszczeniowe, a załączniki niewystarczające i w rzeczywistości niewiele o artyście mówiące. Co wobec tego warto zapamiętać?

Dobrze jest najpierw uświadomić sobie różnice, jakie istnieją między typami galerii. To właśnie one w dużej mierze warunkują sposób aplikacji, jakim artysta powinien się posłużyć. Niezależnie jednak od rodzaju galerii, prezentacja własnej twórczości powinna być przygotowana w przemyślany sposób. W dużym skrócie oznacza to, że e-mail z propozycją współpracy nie może składać się z jednego zdania, w którym artysta wyraża chęć zorganizowania wystawy w danym miejscu i załączonego pliku z reprodukcjami prac. A niestety taka formuła spotykana jest notorycznie. Dobrze pamiętać, że jeśli decydujemy się na taką formę maila, to – po pierwsze – nie wiemy czy osoba po drugiej stronie w ogóle na niego spojrzy – po drugie zaś, wraz z pierwszym kontaktem – mniej lub bardziej – zrażamy ją do siebie. Ryzyko to jest raczej niepotrzebne.

Jeśli chcemy posłużyć się mailem, to warto poświęcić kilka minut na przygotowanie sensownej treści, która będzie pozbawiona błędów gramatycznych, stylistycznych i ortograficznych. Nie może być to elaborat, a kilka zdań opisujących kim jesteśmy i dlaczego adresatem jest akurat ta galeria. Załączony plik powinien być precyzyjnie przygotowanym portfolio, które dobrze jeśli ma swój odpowiednik on-line (adres strony www tuż pod imieniem i nazwiskiem oraz numerem telefonu znajduje się w stopce). Musimy pamiętać również o tym, by nie zapominać o podpisie – a niestety zdarza się to często. O tym, jak konstruować portfolio on-line pisaliśmy niedawno. O tym, jak dostosować naszą ofertę do konkretnego galerii, piszemy poniżej.

galeria prywatnaGaleria prywatna

Prywatna galeria sztuki jest miejscem, które – w dużym stopniu upraszczając – nastawione jest przede wszystkim na sprzedaż. Dlatego też należy zrozumieć, że galeria tego typu bardzo często kieruje się zupełnie innymi priorytetami, niż przestrzeń finansowana ze środków miejskich czy państwowych. Zarówno program, jak i działania promocyjno-ekspozycyjne mają inny charakter, przez co również sposób komunikacji artysta-galeria przebiega inaczej. Galeria komercyjna aby mogła utrzymać się na rynku, musi zarabiać. Stąd też sposób doboru twórców z nią współpracujących uzależniony jest od gustu i preferencji pracowników galerii (nierzadko jedynie właściciela) oraz jej profilu. Zdarza się również, że prezentowane w ofercie obiekty podyktowane są oczekiwaniami kupujących i aktualnym popytem/modą. Warto więc uświadomić sobie, że galeria tego typu nie organizuje wystaw indywidualnych każdemu – a już na pewno twórcy, który nie jest przez nią reprezentowany. Dlatego też jałowe wydaje się hurtowe i czasem desperackie (co chwilami da się odczuć w treści) wysyłanie maili z zapytaniem o możliwość zorganizowania wystawy. Bardzo często galerii się to po prostu nie opłaca. Dlaczego? Przed zorganizowaniem indywidualnej prezentacji prac jednego artysty, właściciel galerii woli wiedzieć jakie jest realne zainteresowanie jego twórczością. Oznacza to, że chce wiedzieć czy istnieje jakakolwiek szansa na sprzedaż jego prac, a pośrednio sens łożenia środków finansowych na jego promocję. Parametry te rzadko da się określić przy krótkim kontakcie z artystą i jego pracami. Dlatego też, zazwyczaj pierwszym krokiem jest nawiązanie współpracy sprzedażowej, a potem dopiero myślenie nad organizacją wystawy. I może się zdarzyć, że wystawa przyjdzie szybko. Może być też tak, że propozycja nigdy nie padnie.  Wracając jednak do tematu. Jeśli posługujemy się mailem, dobrze jest pamiętać, że informacja w nim zawarta musi być skonkretyzowana i wolna od błędów, a cel wyraźny. Dlatego też artysta w treści powinien przede wszystkim wyrazić chęć zaprezentowania swojej twórczości zespołowi galerii, a także zapytać o ewentualną możliwość współpracy. Dobrze, gdy dołączony zostanie załącznik w postaci portfolio, które pozwoli galerzyście zapoznać się z twórczością oraz dokonaniami danego artysty. Jest to pierwszy etap selekcji, po którym twórca powinien otrzymać informację zwrotną – pozytywną lub negatywną. Nie należy zgłaszać się do każdej galerii – dana przestrzeń powinna być wybraną z wielu i posiadać stosunkowo spójny profil stylistyczny do prezentowanej przez nas twórczości.

Galeria miejska

galeria miejskaZupełnie inaczej proces ten odbywa się w galeriach finansowanych ze środków publicznych, które pracują zazwyczaj w systemie rocznym – oznacza to, że program wystaw budowany jest ze znacznym wyprzedzeniem. Galerie tego typu mają za zdanie przede wszystkim pokazywać szerszej publiczności ciekawe zjawiska w sztuce najnowszej i popularyzować wiedzę o niej. Stąd też uwagę pracujących tam  kuratorów interesować będzie przede wszystkim nowatorskie podejście do danego tematu, ukazujące indywidualny sposób myślenia i kreacji. Przestrzenie te nie są nastawione na działalność komercyjną, a przede wszystkim promocyjną, dzięki czemu program ekspozycyjny jest bardziej zróżnicowany i odważny, niż w przypadku galerii prywatnych. A te muszą liczyć się z gustem odbiorcy-klienta, który w przeważającej ilości woli nabyć klasyczny obraz, niż jakąkolwiek instalację czy wideo. Dobrze też dodać, że galerie miejskie posiadają określone budżety na realizowane przez siebie wydarzenia. Oznacza to, że – oczywiście w zależności od instytucji – m.in.: artysta otrzymuje należne mu honorarium autorskie, istnieje możliwość wydruku katalogu, powstają ulotne druki promocyjne, a także finansowana jest produkcja wystawy.  Nie zawsze i nie wszędzie – ale przeważnie. Dlatego też warto pamiętać, że wysyłając zapytanie o wystawę do galerii państwowej, dobrze jest przygotować także wstępny kosztorys zgłaszanego projektu – daje to galerii możliwość określenia się czy stać ją na realizację tego typu przedsięwzięcia.  Dodatkowo należy uzbroić się w cierpliwość. Zazwyczaj na swoją kolej trzeba czekać minimum rok. Wracając jednak do kwestii aplikacji mailowej – wiadomość powinna być inaczej skonstruowana niż do galerii prywatnej. Przede wszystkim nie pytamy o możliwość dołączenia do artystów przez galerię reprezentowanych. Tutaj liczy się coś innego – ciekawy pomysł. Dobrze jest, kiedy propozycja współpracy wzbogacona  jest projektem oraz  materiałem ilustracyjnym. Dlaczego? Ponieważ tak właściwie proces ten powinien się odbywać – artysta z gotowym, osadzonym w konkretnych kontekstach i ideach pomysłem ekspozycji zgłasza się do kuratora, który dzięki zawartym w nim informacjom może świadomie odnieść się do proponowanej koncepcji. Może ją rozbudować, zawęzić lub pokierować w stronę innych zagadnień.  Nie zaleca się zatem rozsyłania tylko portfolio, które często niezauważone ląduje w koszu. Oczywiście zdarzają się wyjątki – czasem zawarte w portfolio reprodukcje prac są na tyle ciekawe, że kuratorzy z własnej woli  nawiązują kontakt  z danym artystą. Lecz – o ile nie jest to autorski projekt kuratorski – są to przypadki sporadyczne.

Z galeriami można kontaktować się na wiele różnych sposobów, które mogą sprawdzać się lepiej lub gorzej. Niezależnie jednak, którą drogę wybierzemy, warto pamiętać o tym, aby każda aplikacja była przygotowana schludnie, przejrzyście, profesjonalnie i skierowana była do jednej, wyselekcjonowanej przez nas przestrzeni.

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora i Wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

Kama Wróbel

Portal RynekiSztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.