szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Aukcja Sztuki Dawnej i Współczesnej – FaceToFaceArt Artekspozycje -Brazy Wilkonia 2

Dzieła klasyków coraz chętniej kupowane przez nową generację kolekcjonerów

21.10.2013

Magazyn

Ceny dzieł współczesnych twórców od kilku lat wciąż rosną, wypierając prace klasyków. Fakt ten sprawia, iż nowi kolekcjonerzy zwracają się ku dziełom starych mistrzów, które stają się łatwiej osiągalne niż miało to miejsce jeszcze parę lat temu. 

Obserwując rynek sztuki współczesnej, można dojść do wniosku, iż nowi kolekcjonerzy często zaabsorbowani są tematyką szokującą, śmiałą i kontrowersyjną. W ostatnim czasie tendencja ta ulegać zaczęła jednak zmianie. W chwili porównania aktualnych cen między dziełami klasycznymi a popularnymi dziełami sztuki współczesnej okazuje się bowiem, iż często dzieła klasyków są łatwiej dostępne i tańsze niż prace twórców współczesnych. Dostrzegli to także eksperci związani z rynkiem sztuki, którzy pojawiali się w ciągu ostatniego tygodnia na wydarzeniach towarzyszących londyńskiemu Frieze Week. Zauważyli oni znaczny wzrost zainteresowania pracami znanych klasyków wśród młodych kolekcjonerów.

Podczas Frieze Masters, wydarzenia, które odbyło się po raz drugi w czasie tygodnia Frieze, zaprezentowane zostały prace wykonane przed rokiem 2000. Wybitne arcydzieło namalowane przez Pietera Bruegla Młodszego, datowany na około 1611 rok obraz zatytułowany The census at Bethlehem, przedstawiający zimowy krajobraz, który odkryty został przez londyńskiego inwestora Johnny’ego van Haeftena na poddaszu domu w Kenii, został sprzedany za niespełna 6 milionów funtów. Suma ta doprowadziła do licznych porównań z cenami najpopularniejszych dzieł sztuki współczesnej wystawianych na aukcjach w czasie trwania Frieze London, w tym z dziełami Jeff’a Koons’a wycenianymi na dziesiątki milionów funtów. Gwoli przypomnienia, ostatnia z jego prac, Tulipany, sprzedana została za 21 milionów funtów na aukcji w ubiegłym roku.

Przedstawiciele branży twierdzą, iż dzieła mistrzów stają się dla nowych kolekcjonerów atrakcyjniejsze ze względu na przystępne ceny, które okazują się niejednokrotnie dużo niższe niż ceny dzieł sztuki współczesnej. Mimo sześcio i siedmiocyfrowych sum, stają się one bardziej „dostępne” na rynku sztuki niż dzieła wielkich współczesnych twórców. Szczególnym zainteresowaniem ponownie zdają się cieszyć dzieła twórców XVI i XVIII-wiecznych, obejmujące prace powszechnie znanych artystów, takich jak Pieter Bruegel, Peter Paul Rubens, Antoon Van Dyck, John Constable czy William Turner. Zdarza się często, iż uwagę młodych kolekcjonerów przyciągają obrazy uderzające swą „siłą”, takie jak wyraziste portrety malowane na ciemnym tle, które nie ujawniają od razu swego głębokiego zakorzenienia w czasie.

Jeden ze sprzedawców sztuki klasycznej, Johnny Van Haeften, stwierdził, iż dzięki wydarzeniom takim jak londyński Frieze Week, młodzi kolekcjonerzy mogą dokonać swego rodzaju rozeznania na temat zasad rządzących współczesnym rynkiem. Co za tym idzie, zaczynają doceniać wartość sztuki klasycznej, którą coraz częściej przeplatają z ulubioną przez nich w ostatnich latach sztuką współczesną.

 

Fot. Pieter Brueghel Młodszy, „The census at Bethlehem”, ok. 1611. Źródło: friezelondon.com 

 

Oprac. Eliza Ortemska

Portal RynekiSztuka.pl

portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: