szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers

Hossa na rynku sztuki

18.11.2013

Rekordy aukcyjne, Świat

Hossa na rynku sztuki trwa nieprzerwanie. Rekordowe ceny, które osiągają dzieła na aukcjach tego sezonu zachęcają sprzedawców do brania udziału w licytacjach. Kupujący natomiast coraz częściej zaczynają traktować poszczególne prace jak intratne inwestycje, które w przyszłości przynieść mogą nawet kilkadziesiąt procent zysków.

Perforowane płótno autorstwa Lucio Fontany osiągnęło na wtorkowej aukcji w Christie’s cenę 20,9 milionów dolarów, ustanawiając tym samym rekord artysty. Dzieło zatytułowane „Concetto Spaziale, La Fine di Dio” z 1963 roku niemal dekadę temu osiągnęło cenę 1,3 miliona dolarów na aukcji w Sotheby’s w Londynie. Jego wartość wzrosła więc o 32%, co stanowi lepszy wynik, niż sporej ilości firm, które w tym samym czasie przyniosły o wiele mniejsze zyski. Przewidywanie wzrostu cen, które można nazywać już „sztuką szacowania”, przyniosło nowojorskim domom aukcyjnym ponad 1,9 miliarda dolarów zysku w ciągu dwóch tygodni, dzięki półrocznym aukcjom sztuki impresjonistycznej, nowoczesnej, powojennej i współczesnej.

Zamożni klienci indywidualni coraz częściej traktują dzieła sztuki jako doskonałe inwestycje. Kolekcjonerzy pragną bowiem coraz częściej osiągać jak największe zyski z kupna wartościowych prac. Ich wartość w ciągu paru lat może bowiem wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent.

Francis Bacon, "Three Studies of Lucian Freud", 1969. Źródło: Christie's

Francis Bacon, „Three Studies of Lucian Freud”, 1969. Źródło: Christie’s

Niewątpliwym hitem trwającego wciąż sezonu aukcyjnego okazał się Tryptyk autorstwa Francisa Bacona, sprzedany na aukcji w Christie’s w Nowym Jorku we wtorek, 12 listopada. Dzieło z 1969 roku, zatytułowane „Three studies of Lucian Freud“, osiągnęło cenę $142,400,000, ustanawiając tym samym światowy rekord za najdrożej dotąd zlicytowane na aukcji dzieło sztuki.

Około sześciu oferentów walczyło na aukcji o Tryptyk. Przy kwocie 120 milionów dolarów (która osiągnięta została już po 10 minutach licytacji), trzech oferentów, w tym dwóch kolekcjonerów azjatyckich wycofało się. Mimo to tak duża ilość chętnych przy tak niebagatelnych kwotach oznacza, iż inwestowanie w sztukę stało się niezwykle popularne, co podkreśla Jeff Rabin, były dyrektor Chrtistie’s. Rabin dodaje także, iż świat jest w tej chwili zupełnie inny niż miało to miejsce jeszcze 10 lat temu.

W walce o Tryptyk zwyciężyła Acquavella Galleries Inc., galeria mieszcząca się na Manhattanie w Nowym Jorku. Jej klientami są miliarderzy, do grona których należą między innymi właściciel kasyn Stephen Wynn, czy zarządca funduszu hedgingowego Stephen A. Cohen.

Andy Warhol, „Silver Car Crash (Double Disaster)”, 1963. Źródło: Sotheby's

Andy Warhol, „Silver Car Crash (Double Disaster)”, 1963. Źródło: Sotheby’s

W środę, 13 listopada, dzień po historycznej aukcji w Christie’s dzieło Andy’ego Warhola z 1963 roku, zatytułowane „Silver Car Crash (Double Disaster)”, sprzedane zostało na aukcji w Sotheby’s, w Nowym Jorku również za rekordową sumę – $105,445,000. Tylko w ciągu minionego tygodnia co najmniej 18 dzieł przekroczyło natomiast kwotę 20 milionów dolarów.

Podczas aukcji, które miały miejsce w ciągu ostatnich dwóch tygodni sprzedanych zostało 27 prac, które już wcześniej pojawiały się w sprzedaży. Christie’s ze sprzedanych 17 dzieł osiągnęło średni roczny zwrot w wysokości 14,4%, natomiast Sotheby’s z 10 sprzedanych prac osiągnęło 14-procentową stopę zwrotu.

Gwarancje cenowe były wysokie, finansowane przez samych licytatorów oraz nieujawnione osoby trzecie. Miały one zachęcić sprzedawców do licytacji, przez zagwarantowane ceny minimalne. Gwarancje cenowe w Sotheby’s w tym sezonie zwiększyły się ponad dwukrotnie. Tylko od 7 listopada wyniosły one łącznie 206,4 milionów dolarów, z czego 54 miliony pochodziły od osób trzecich.

Tak spektakularne wyniki aukcyjne mogą zwiastować ogólnoświatowe poruszenie na rynku sztuki. Następuje bowiem wzrost wartości dzieł, a co za tym idzie również wzrost zwrotów z ich sprzedaży.

 

Fot. Lucio Fontana, „Concetto Spaziale, La Fine di Dio”, 1963. Źródło: Christie’s.

Źródło: bloomberg.com

Oprac. Eliza Ortemska

Portal RynekiSztuka.pl

portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.