szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

7 zasad dobrego portfolio on-line

03.12.2013

Dla artystów, Kolekcjonowanie, Magazyn

W dzisiejszych czasach każdy artysta powinien posiadać portfolio w wersji on-line. Nie tylko dlatego aby potencjalny nabywca czy też pasjonat sztuki miał szybki dostęp do najświeższych informacji na temat aktywności lubianego przez siebie twórcy, ale też by – i przede wszystkim – artysta ten zwiększył szansę na odnalezienie jego twórczości przez kuratorów, właścicieli galerii i innych zainteresowanych.

Często jednak istniejące portfolia przygotowane są w nieprofesjonalny sposób, przez co odnalezienie poszukiwanych informacji graniczy z cudem, a szata graficzna skutecznie odstrasza każdego, kto na stronę taką trafi. Co zatem należy zrobić aby portfolio on-line przyciągało?

Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że strona internetowa jest wizytówką. To za jej pomocą potencjalny odbiorca jest w stanie zorientować się w tym, co dany artysta robi, jaką stylistykę prezentuje, jak przebiega jego kariera, czy współpracuje z jakimiś galeriami i od jakiego czasu jest aktywny. Dlatego też strona powinna być przygotowana starannie i rzetelnie tak, aby wszystkie znajdujące się na niej informacje były łatwe do odnalezienia i czytelne. Warto więc pamiętać o tym, że wygląd strony odgrywa dużą rolę i wpływa na to, jak potencjalny odbiorca będzie postrzegał twórcę.

Poniżej znajduje się siedem zasad, które pomogą w zaprojektowaniu dobrego portfolio on-line. O tym, co powinno znaleźć się na autorskiej stronie artysty pisaliśmy jakiś czas temu w artykule pt. Czym jest portfolio artysty i jak powinno wyglądać (cz. I i II). W dzisiejszym tekście zajmiemy się stroną graficzną i merytoryczną.

1.PRZEJRZYSTOŚĆ

Każda strona, na której prezentowana jest własna twórczość powinna być prosta. Przede wszystkim dlatego, że w pierwszej kolejności eksponowane są autorskie prace. Każdy element – czy jest to ozdobnik, czy dekoracyjny font – wpływa na percepcję odbiorcy i może zakłócić ogólny odbiór. Poza tym, prosta struktura strony pozwala na wytworzenie nieskomplikowanej i intuicyjnej wręcz nawigacji,  dzięki której każda trafiająca na nią osoba będzie w stanie szybko znaleźć interesujące ją informacje. Czasem – jak mawiali minimaliści – mniej znaczy więcej (less is more). Zdarza się, że budowane przez artystów strony nigdy się nie kończą. Aby obejrzeć wszystkie prace i znaleźć informacje na temat twórcy, oglądający zmuszony jest przebić się przed niekończące się wpisy, często

promocja artysty1

nieustannie scrollując stronę w dół. W połączeniu z brakiem zakładki odsyłającej do strony głównej, odbiorca zmuszony jest błądzić po zawartości strony, gubiąc się po drodze, ostatecznie nie wiedząc, w którym miejscu się właściwie znajduje. Dobrze zatem zastanowić się i przemyśleć nawigację, która będzie uwzględniała uporządkowaną strukturę i nie będzie wystawiała cierpliwości oglądającego na próbę. Zwyczajowo w Menu głównym powinny znaleźć się: Home, Bio, Artist Statement/Artist Resume, Aktualności/News, Prace, Kontakt.


2.STRONA/SERWER/DOMENA

Wbrew pozorom wykupienie własnej domeny i serwera nie jest sprawą drogą, a jak się okazuje bardzo potrzebą. Przede wszystkim dlatego, że specjaliści odradzają korzystania z darmowych serwisów, które oferują możliwość nieodpłatnego umieszczenia strony na ich serwerach. Podstawowym problem są pojawiające się na nich reklamy, na które właściciel strony nie ma wpływu. W Polsce ten typ reklamy nie jest jeszcze aż tak rozpowszechniony i inwazyjny, jak w innym krajach, jednak i u nas można spotkać się z sytuacją, kiedy przeglądając portfolio jakiegoś twórcy, nagle obok wyskakuje kompletnie nieinteresująca nas reklama. A – jak wiadomo – odwraca ona uwagę oglądającego, który w  pewnym momencie może stracić zainteresowanie dalszym przeglądaniem danej strony.  Poza tym darmowe serwisy zawsze posiadają określoną końcówkę, która wskazuje, że portfolio zostało postawione właśnie na nim. Dla przykładu – nie uzyskamy adresu jankowalski.com tylko np. jankowalski.wordpress.com. Specjaliście zwracają uwagę, że wpływa to negatywnie na ocenę artysty, który w oczach odbiorcy może wyjść na osobę niemogącą sobie pozwolić na własną domenę i serwer. Co w skrócie znaczy, że nie sprzedaje prac i pod względem rynkowym nie ma na niego popytu. Istnieje oczywiście możliwość wykupienia jedynie domeny, pod którą można podpiąć stworzoną wcześniej stronę, tak by kryła ona niejako serwer, na którym portfolio się znajduje. Wykupienie domeny jest ważne również z innego powodu – dobrze jest ją sobie po prostu zarezerwować tak, aby nikt inny jej nie zajął. Ważną kwestią jest również sprawdzenie czy nasze portfolio wyświetla się jednakowo na wszystkich przeglądarkach. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że przeglądarki mają inny system wyświetlania, przez co przeglądana strona na Google Chrome może całkowicie inaczej wyglądać na Mozilli Firefox, nie mówiąc już o Internet Explorer. Ponadto często używane dziś niektóre urządzenia mobilne nie mają możliwości wyświetlania różnych formatów plików, tym m.in. chętnie stosowanego Flasha.

3.WYBÓR PRAC

Nie należy prezentować wszystkich, stworzonych prac. Należy przemyśleć to, które zostaną zaprezentowane i  w jakiej kolejności. Dobrze jest, gdy twórca spojrzy na swoje realizacje nieco krytycznym okiem i na stronie umieści jedynie te, które w jego odczuciu są najbardziej udane. Przede wszystkim dlatego, że osoba odwiedzająca portfolio, powinna widzieć ujednolicony poziom, dzięki czemu będzie mogła stwierdzić czy twórca jest równy czy w dalszym ciągu próbkuje i uczy się własnej techniki. Należy unikać publikowania wprawek czy prac, które odstają poziomem od pozostałych.  W prezentowanych na stronie realizacjach musi być widoczna jakaś linia tematyczna, która spięta jest czymś charakterystycznym dla danego artysty. Ludzie rzadko decydują się na  zakup prac, twórców, którzy sami jeszcze nie za bardzo wiedzą o czym ich sztuka właściwie jest. Warto zaznaczyć w tym miejscu, że wskazane jest publikowanie prac w określonych cyklach lub grupach, które opatrzone będą krótkim wprowadzeniem.

promocja artysty24.OGRANICZANIE TEKSTU

Jedną z podstawowych zasad dobrego portfolio jest odpowiednia ilość tekstu. Autorska strona artysty to przede wszystkim prezentacja jego twórczości. Dlatego też ilość tekstu powinna być zawężona do minimum. Zaleca się aby długość Artist Statement nie przekraczała 300-400 wyrazów, a biografia zajmowała do dwóch czy też trzech zdań i wypisów najważniejszych wystaw i osiągnięć. Jeśli artysta uważa, że warto byłoby zaprezentować więcej informacji zawartych w tekście ciągłym, należy wówczas  rozważyć przelinkowanie do innej strony, gdzie owe artykuły będzie można przeczytać (np. „Więcej”; „Czytaj więcej”; „Read more..”). Każdy, kto będzie chciał się dowiedzieć czegoś więcej na temat twórczości czy innych dokonań artysty, z pewnością skorzysta z tej opcji.

5. PLIKI GRAFICZNE

To, co szczególnie zwraca uwagę przy oglądaniu autorskich stron artystów, to brak dbałości o reprodukcje. Jest to wielki błąd, gdyż źle wykonana fotografia czy skan, nie do końca dobrze wpływa na postrzeganie danej pracy, a w konsekwencji na artystę również. Każda z publikowanych reprodukcji powinna być wykonana ze szczególną starannością w taki sposób, by jak najlepiej odzwierciedlała realny wygląd realizacji.  Nie może być więc przeskalowana, rozciągnięta/zwężona, podciągnięta kolorystycznie w programach do obróbki graficznej itp. Należy uświadomić sobie, że zaprezentowane w galerii autorskiej prace, świadczą o tym, co artysta robi – jak maluje, jaki jest jego warsztat, czy ptofesjonalnie podchodzi do swojego zawodu, a przede wszystkim mają zachęcić do zainteresowania się nim bardziej.  Dodatkowo nie powinno się umieszczać reprodukcji o dużej rozdzielczości z dwóch powodów. Po pierwsze jest to ochrona przed kradzieżą zdjęć i niekontrolowanym ich powielaniem. Po drugie zaś nie powoduje to długiego wgrywania się strony, co czasem może być frustrujące.

6. OZDOBNIKI

Powszechnie odradza się stosowania jakichkolwiek ozdobników na stronie taki, jak gify, pliki muzyczne, niezwiązane z prezentowanymi pracami obrazki, ornamenty itp. Wszystko to działa rozpraszająco i powoduje, że uwaga odbiorcy odciągana jest od tego co najważniejsze, czyli od realizacji, które na stronie tej są prezentowane. Odradza się również używania grafiki jako tła strony, a także fontów ozdobnych i szeryfowych. Należy unikać też nadmiernego pogrubiania, justowania i stosowania koloru w tekście. Wszystko to bowiem męczy wzrok i bardzo utrudnia czytanie.

7. SOCIAL NETWORK

W jednym z publikowanych na portalu tekstów pisaliśmy o tym, jak sprawnie poruszać się w obszarze takich udogodnień, jak kanały społecznościowe (Patrz: Artysta, a social media. Jak sobie radzić?). Na stronie autorskiej twórcy powinna znaleźć się ikonka, dzięki której odwiedzający stronę może przenieść się bezpośrednio na autorski fanpage. Aten jest niczym innym jak miejscem, w którym można poznać artystę bliżej – jego zainteresowania, inspiracje, najnowsze prace czy obejrzeć zdjęcia z ostatnich wystaw.

Przy konstruowaniu portfolio należy pamiętać przede wszystkim o odbiorcy i zaprojektować stronę tak, aby mógł on bez problemu znaleźć te informacje, na których mu zależy. Prostota jest podstawą, która sprawi, że żadne dodatkowe bodźce wzrokowe czy też muzyczne (chyba, że są to pace z dźwiękiem) nie będą odwracały jego uwagi. Portfolio to wizytówka artysty, która ma zachęcić do dalszego poszukiwania informacji o nim lub też nawiązania współpracy czy kupna jego prac, a na tym chyba większości twórców zależy.

Materiał chroniony prawem autorskim – wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora i Wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Regulaminie Korzystania z Serwisu. Zapoznaj się z regulaminem.

 Kama Wróbel

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.