szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
ASW – FaceToFaceArt 8 urodziny Rynku i Sztuki

Kolor, a wartość dzieła

30.01.2014

Inwestowanie w sztukę

Wartość obrazów z wykorzystaniem koloru czerwonego będzie rosła, w związku z rozwijającym się chińskim rynkiem sztuki – poinformowało Sotheby’s.

Kolor czerwony jest głównym czynnikiem wzbudzającym zainteresowanie wśród chińskich pasjonatów sztuki. Rynek azjatycki jest najbardziej aktywny pod względem inwestycji w sztukę współczesną. Te dwie zależności doskonale ze sobą współgrają, powodując wzrost cen dzieł z czerwonymi elementami.

Chińscy kolekcjonerzy biorą czynny udział wielu aukcjach, ale najczęściej decydują się na zakup dzieł zawierających czerwień. Kolor ten od zawsze postrzegany był jako mocny i ekspresyjny. Zachwycają się nim nie tylko Chińczycy, ale także kolekcjonerzy z innych państw. Jednak dla mieszkańców Państwa Środka ma on szczególne znaczenie, uważany jest za kolor szczęśliwy.

Piet Mondrian, Kompozycja w czerwieni, błękicie i żółcieni, 1930. olej na płótnie, źródło; Gemeentemuseum

Piet Mondrian, Kompozycja w czerwieni, błękicie i żółcieni, 1930. olej na płótnie, źródło: Gemeentemuseum

Najpopularniejszym autorem wpisującym się w czerwoną stylistykę jest obecnie Gerhard Richter, którego prace odnoszą niezwykłe sukcesy. Jest to artysta, do którego należy rekord najdrożej sprzedanego obrazu żyjącego artysty, wylicytowanego za 24 mln funtów. Eksperci twierdzą, że jego kolejny obraz „Wand” może przejąć pierwsze miejsce w tej stawce.

Dużym zainteresowaniem kolekcjonerów cieszy się „Mao” Andy’ego Warhola – posiadający czerwone atrybuty i wyceniany na 7 mln funtów. Ciekawość wzbudza również czerwień w pracach Pieta Mondriana. Warto przypomnieć aukcyjne wyniki obrazów Rothko, dwa najdroższe obrazy namalowane zostały na zabarwionych, czerwonych płótnach.

Brett Grovy z Christie International określił kolor czerwony jako najbardziej lukratywny w historii sztuki. Jego zdaniem zaraz po barwie czerwonej najbardziej pożądanymi były biała, niebieska, żółta, zielona i czarna (w tej kolejności). Podkreślił również, że często kolekcjonerzy większą uwagę zwracają na kolor niż na formę.

Wartości oraz trendy w sztuce są bardzo trudne do oszacowania. Niejednokrotnie okazuje się także, że są nietrwałe i odnoszą się jedynie do określonej części świata. Jeżeli chodzi o kolor czerwony tendencja jest zdecydowanie widoczna i bardzo prawdopodobne, że utrzyma się przez dłuższy czas. Wynika to z dominacji mieszkańców Państwa Środka na międzynarodowym rynku sztuki współczesnej.

Katarzyna Grzemska

Fot. Gerhard Richter „Wand Wall”; źródło: Sotheby’s

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: