Zeszłotygodniowa londyńska aukcja powojennej sztuki współczesnej zakończyła się wielkim sukcesem. Estymacje dotyczące kwoty zainkasowanej przez domy aukcyjne okazały się być bardzo zbliżone do rzeczywistych zysków. Łącznie podczas wydarzenia wygenerowano ok. 260 mln funtów.
Nie obyło się bez sensacyjnych licytacji reprezentowanych przez konkurujące ze sobą największe domy aukcyjne, do których bez wątpienia należy rekordowa aukcja obrazu.
Francisa Bacona. Obraz osiągnął cenę 42,2 mln funtów. To jedyny pojedynczy obraz tego autora, który został wylicytowany za tak wysoką kwotę. Płótno “Portrait of George Dyer Talking” zostało zakupione przez anonimowego, amerykańskiego kolekcjonera.
Wspomniana aukcja była trzecią co do wartości zrealizowaną podczas tego wydarzenia przez dom aukcyjny Christie’s. Wylicytowano także obrazy autorstwa Richtera i Murillo. Podczas wieczoru wystawiono 48 prac, z czego jedynie 8 nie zostało sprzedanych. Zyski Christie’s ze sprzedaży przewyższyły te, z analogicznego okresu zeszłorocznego o 52 %. Według ekspertów wyniki licytacji zostały wywindowane przez inwestorów z Chin, Rosji i Bliskiego Wschodu.
Międzynarodowe wpływy dało się wyczuć także podczas licytacji w Sotheby’s. Kolekcjonerzy z 40 rożnych państw mieli okazję licytować obrazy Andy’ego Warhola, Gerharda Richtera oraz Jean-Michela Basquiata. Licytacje rozpoczął jednak młody twórca współczesny Lucien Smith. Jego dzieło “Two Sides of the Same Coin” było przedmiotem najbardziej intensywnej aukcji.
W odniesieniu do panujących trendów, czerwień na obrazach przedstawiona przez Sotheby’s
nie pozostała obojętna. Portret Mao Zgedonga autorstwa Warhola został sprzedany za 7,6 mln funtów. Natomiast abstrakcja „Wand(Wall)” Richtera osiągnęła cenę 17,4 mln funtów. Ceny oraz coraz bardziej różnorodne pochodzenie inwestorów wskazuje jak silna jest sztuka współczesna”- twierdzi Aleksander Branczik szef jednej z londyńskich sekcji w Sotheby’s.
Osiągnięcia domu aukcyjnego Christie’s były wyższe o 41% niż Sotheby’s. Pomimo tego iż w obydwóch przypadkach ceny były wyższe niż w zeszłym roku, to dużo większym zainteresowaniem cieszyła się kolekcja przedstawiona przez Christie’s. Ilość obrazów oraz ich jakość, doskonale wpisały się w wyrafinowane gusta kolekcjonerów.
Katarzyna Grzemska
fot. góra Francis Bacon „Portrait of George Dyer Talking”; źródło: Christie’s
Portal Rynek i Sztuka