Od 14 marca w wiedeńskim Muzeum Albertinie można obejrzeć nową wystawę „Założenie Albertiny. Od Dürera do Napoleona”. Na wystawie zaprezentowane zostaną arcydzieła należące do zbiorów muzeum ukazane z perspektywy interesujących historii życia jej założycieli: księcia Alberta Sasko-Cieszyńskiego i jego żony arcyksiężnej Marii Krystyny.
Albertina, znajdująca się w Pałacu Arcyksięcia Albrechta, posiada bezcenny zbiór około 65.000 rycin, grafik i akwarel, co stanowi jedna z największych kolekcji grafiki na świecie. Jej początki sięgają roku 1770, gdy książę Albert Sasko-Cieszyński (1738-1822) rozpoczął systematyczne kolekcjonowanie sztuki.
Ekspozycja: „Założenie Albertiny. Od Dürera do Napoleona” obejmuje ponad 200 cennych eksponatów, wśród których są dzieła Michała Anioła, Rembrandta, Rubensa i Caspara Davida Friedricha.Podczas wystawy zaprezentowany zostanie najważniejszy nabytek kolekcji Albertiny, słynny „Młody zając“ Dürera, który wraca do regularnej ekspozycji po niemal 10-letnim okresie ochronnym. Ciekawostką jest, że w tym samym czasie w bremeńskim Galerii Neuse zostanie wystawiona kopia „Młodego Zająca”, która przez długi czas uznawana była za oryginalne dzieło Dürera. Autorem reprodukcji okazał się jednak Hans Hoffman
Wystawa dokumentuje lata od 1738 do 1822 roku, od czasów dworskiego baroku za panowania Marii Teresy, której ukochaną córką była arcyksiężna Maria Krystyna, aż do stylu biedermaier panującego po Kongresie Wiedeńskim na przełomie 1814/1815 roku. Zbiory ukazują skomplikowane relacje łączące kolekcjonerów i handlarzy dziełami sztuki oraz życie feudalne ówczesnej europejskiej arystokracji.
Ciekawostką jest, że w tym samym czasie w bremeńskim Galerii Neuse zostanie wystawiona kopia „Młodego Zająca”, która przez długi czas uznawana była za oryginalne dzieło Durera, a teraz. Autorem reprodukcji okazał się jednak Hans Hoffman
fot. góra Albrecht Dürer; Młody zając, 1502; źródło: Albertina, Wien
źródło: materiały prasowe Biura Miasta Wiednia