Jedyna replika obrazu „Madonna of Foligno” autorstwa Rafaela została zidentyfikowana w prywatnej kolekcji w Cordobie. Naukowcy zakładali dotychczas, że artysta nie kopiował własnych dzieł.
O zdarzeniu powiadomił Luis Rodrigo Rodríguez Simón – konserwator oraz wykładowca na Uniwersytecie w Granadzie. Świat artystyczny dotychczas funkcjonował w przeświadczeniu, że Rafael nie powielał swoich dzieł.
Obraz namalowany na drewnie, znany jako „The Madonna of Foligno„, powstał w roku 1512. Pod koniec XVIII wieku został przywieziony do Francji przez Napoleona Bonaparte, by w 1802 trafić na płótno. Trzynaście lat później dzieło wróciło do Włoch i obecnie spoczywa w Pinakotece Watykańskiej.
Zidentyfikowana niedawno kopia mogła być przygotowawczym studium formy. Tezę tę potwierdzają regularności i kształty naniesione na obraz w celu oszacowania proporcji.
Stefano Alessandrini – doradca włoskiego Ministra Kultury i Sztuki – sceptycznie odnosi się do najnowszych doniesień. Twierdzi, że rzeczywiście jest to doskonała kopia, ale nie istnieją żadne przesłanki do zaakceptowania obrazu jako replika samego Rafaela. Dodaje, że płótno mogło powstać w okresie 1797-1816, kiedy oryginał znajdował się na wystawie w Luwrze.
Simon jest przekonany, że kunszt, który reprezentuje replika jest charakterystyczny dla Rafaela i nie wyklucza, że na świecie istnieje więcej jego kopi.
Katarzyna Grzemska
fot. góra: fragment „Madonna of Froligno”; Rafael; źródło: Pinacoteca Vaticana
Portal Rynek i Sztuka
Autor może wykonać jedynie replikę własnej pracy. Niemożna używać w odniesieniu do repliki określenia reprodukcja. Reprodukcja nie jest dziełem sztuki.