szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
FILM PEKAO KOSSAK Galeria Stalowa „Fragments of Reality”

Jak kupować dzieła sztuki na aukcjach online. 10 krótkich porad

24.07.2014

Dla początkujących, Kolekcjonowanie od podstaw

W ostatnich latach największe domy aukcyjne zaczęły inwestować ogromne pieniądze w aukcje internetowe oraz aplikacje mobilne. Od momentu tzw. rewolucji smartfonowej znaczna część zakupów odbywa się właśnie poprzez komórkę i Internet – dotyczy to także dzieł sztuki.

Dom aukcyjny Christie’s rozwija własną platformę sprzedaży sztuki w sieci, podczas gdy Sotheby’s łączy siły z największym serwisem aukcyjnym eBay. Tylko jak w tym wszystkim ma odnaleźć się zagubiony, przyzwyczajony do tradycyjnych metod kupowania, kolekcjoner? Oto 10 krótkich porad, które mogą przyjść z pomocą stawiającym pierwsze kroki.

KROK 1. POCZĄTEK

Na początku trzeba wnikliwie zaznajomić się z ofertą internetowych aukcji, sposobem szybkiego poruszania się po wybranych platformach oraz regulaminami zakupu. Jeżeli warunki nam odpowiadają, trzeba zarejestrować profil, a następnie możemy zabrać się za wybór dzieł sztuki.

KROK 2. WŁASNY RESEARCH

Po wybraniu interesujących nas dzieł sztuki, powinniśmy postarać się zebrać jak najwięcej informacji dotyczących wybranego dzieła. Przede wszystkim należy bardzo uważnie zapoznać się z opisem opublikowanym przez ekspertów z domu aukcyjnego. W Internecie nie ma możliwości dokładnego i samodzielnego przeegzaminowania kondycji i jakości dzieła, dlatego jeszcze przed aukcją możemy zwrócić się do wystawiającego dzieło sztuki domu aukcyjnego i poprosić o dodatkowe zdjęcia, które pomogą nam podjąć decyzję. Jeżeli nie są podane takie informacje (choć zdarza się to bardzo rzadko), warto zapytać się, czy dzieło jest podpisane przez autora, czy też nie, jaki jest wymiar obrazu, bo może się okazać, że płótno nie przejdzie przez drzwi wejściowe oraz poprosić o analizę proweniencji.

KROK 3. ESTYMACJA

Należy pamiętać, że kwota podana przez dom aukcyjny to tylko estymacja i nie zawsze jest to miarodajny wskaźnik wartości danego dzieła. Ceną rządzi proste i oczywiste prawo – im więcej chętnych, tym wyższa cena, im mniej – możemy spodziewać się „przeceny”.

KROK 4. PROWIZJA

Cena szacunkowa to jedno, trzeba sprawdzić bardzo dokładnie wysokość opłat i prowizji, jakie pobierają domy aukcyjne. Dodatkowo w przypadku aukcji internetowych mogą być pobierane opłaty za korzystanie z platformy internetowej.

KROK 5. LIMIT

Zanim się go ustali, należy dokładnie określić, jaką wartość ma dany obraz dla nas. Trzeba pamiętać o prowizjach i opłatach dla domu aukcyjnego, a później wyznaczyć sobie maksymalny pułap. Podczas aukcji powinniśmy kierować się tylko i wyłącznie zasobnością portfela, a nie emocjami. Nie możemy licytować obrazu, na który nas po prostu nie stać…

KROK 6. LICYTACJA AUTOMATYCZNA

Niektóre domy aukcyjne stosują coś w rodzaju automatycznej licytacji. Otrzymują informację o limicie, jaki mamy do dyspozycji, na wybrane dzieło sztuki, a następnie licytują  oni w naszym imieniu. Dla porywczych i działających pod wpływem impulsu osób może to być rozsądne rozwiązanie. Ponadto pod wpływem stresu możemy wszystko stracić, jeśli pomylimy przyciski…

KROK 7. ZAKOŃCZENIE AUKCJI

Aukcje zwykle trwają długo, ma to również miejsce w przypadku dzieł sztuki. Sytuację trzeba monitorować przede wszystkim tuż przed jej końcem. Zwykle pod koniec kolekcjonerzy uaktywniają się ze zdwojoną siłą.

KROK 8. KONTRAKT

Wylicytowanie obrazu oznacza zawarcie umowy pomiędzy kupującym, a domem aukcyjnym. Nie można się już z tego wycofać.

KROK 9. TRANSAKCJA

Po wylicytowaniu obrazu otrzymamy potwierdzenie i informację na temat płatności. Jeszcze raz należy sprawdzić warunki płatności i terminy. W przypadku transferu dużej sumy pieniędzy, zalecamy szczególną ostrożność.

KROK 10. ODBIÓR DZIEŁA

Po otrzymaniu potwierdzenia wpłaty pozostaje nam ustalić formę dostarczenia obrazu, a następnie cieszyć się z udanego zakupu.

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.