W ostatnim tygodniu Londyn był gospodarzem największych w stolicy targów sztuki Frieze. Christie’s, Sotheby’s i Phillips przygotowały aukcje korespondujące z tematyką targów, koncentrując się na sztuce współczesnej i wybitnych młodych artystach.
Sotheby’s
Oferowane prace należały do ścisłej czołówki artystów sztuki współczesnej, od okresu powojennego aż po wschodzących przedstawicieli dzisiejszej sceny artystycznej, tj.: Francis Bacon, Andy Warhol, Andreas Gursky, Gerhard Richter, Tony Cragg, Rudolf Stingel, Adrian Ghenie, Alex Hubbard, Lucien Smith oraz Martin Kippenberger. Na aukcjach znalazły się także prace włoskiego artysty Alessandro Grassi oraz grupy ZERO w składzie Yves Klein, Otto Piene i Heinz Mack. W czwartek i piątek w Sotheby’s obie aukcje przyniosły 40.7 mln funtów zysku.
Christie’s
43 prace przedstawione na aukcji pochodziły z kolekcji ESSL, jednej z najważniejszych prywatnych kolekcji sztuki powojennej i współczesnej. Znaleźli się na niej niemieccy malarze: Gerhard Richter, Sigmar Polke, Georg Baselitz i Martin Kippenberger, a także międzynarodowi artyści: Cindy Sherman, Frank Stella, Louise Bourgeois i Morris Louis.
„Christie jest zachwycony z zabezpieczania przyszłości Muzeum ESSL poprzez kuratorski nadzór wyborem arcydzieł powojennej niemieckiej sztuki, połączonej z ich amerykańskimi odpowiednikami. Stanowi to swoisty zapis ewolucji historii sztuki od II wojny światowej. W miesiącu retrospektyw Anselma Kiefera i Sigmar Polke w Londynie, wspaniale było zobaczyć wyjątkowe ceny uzyskane za Polke i Baselitza, które potwierdziły rosnące zaufanie rynku sztuki do niemieckiej powojennej” – skomentował Francis Outred prezes i dyrektor Post-War & Contemporary Art, Christie’s EMERI.
Phillips
Obok uznanych artystów XX wieku takich jak chociażby Andy Warhol, Gerard Richter czy Sigmar Polke pojawili się przedstawiciele młodszego pokolenia: Banksy, Wyatt Kahn, Christopher Wool oraz Damien Hirst. Jak się okazało większym zainteresowaniem cieszyli się młodsi artyści i to ich dzieła uzyskały najwyższe ceny. Dla przykładu z sześciu dzieł Warhola udało się sprzedać tylko dwa. Najwyższą cenę uzyskał obraz “Untitled” z 1990 autorstwa Christophera Woola – 2,1 mln funtów brytyjskich (estymacja na poziomie 1,8 – 2,2 mln funtów). Na drugim miejscu znalazło się jedno z dwóch sprzedanych dzieł Warhola „Dollar Sign”, sprzedane za 206 tys. funtów (estymacja na poziomie 175 – 220 tys. funtów).
W ubiegłym tygodniu łączna wartość sztuki wystawionej na aukcjach w Christie, Sotheby i Phillips wyniosła 83,4 milionów funtów. Pomimo przychylnych wyników, ze względu na typowaną sumę 72,6 milionów funtów (najwyższa typowana suma 104.4 miliona, oba szacunki są bez premii), pojawiły się spekulacje o krachu wśród artystów blue-chip, jak Gerhard Richter i Andy Warhol, których dzieła nie zostały sprzedane.
Agnieszka Skowron
Fot. (góra):