szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Niepodległa Suwerenna – Fabryka Sztuk

853 mln dolarów podczas jednej aukcji – historyczny rekord

14.11.2014

Analiza rynku sztuki, Świat: aukcje

Listopad zdaje się być idealnym miesiącem na sprzedaż aukcyjną. Domy aukcyjne świętują kolejne rekordy, kolekcjonerzy są zadowoleni, ponieważ niektóre z proponowanych prac są niezwykle unikatowe i z rzadka prezentowane publicznie. Przykładem może być niemal historyczny rekord za rzeźbę Alberta Giacomettiego czy rekordowa cena za pojedynczą pracę Eduarda Maneta, jaką była Wiosna z 1881 roku.12 listopada oczy całego świata zwróciły się w kierunku Christie’s w Nowym Jorku, kiedy to wieczorna Aukcja sztuki współczesnej i powojennej wygenerowała dochód na poziomie 853 mln dolarów. Tym samym jest to najwyższa sprzedaż w historii wszystkich aukcji na świecie.


Ponad 80% prac, bo aż 68 prac z 82 sprzedało się powyżej jednego miliona dolarów, a 23 z nich powyżej 10 mln. Co więcej, aż 3 wylicytowano za kwoty przekraczające 50 mln dolarów. Pierwsze i drugie miejsce zajął Andy Warhol i jego niezwykle rzadkie portrety celebrytów amerykańskich lat 60. Najdroższym obrazem na aukcji był portret Elvisa Presleya wykonany w formie tryptyku techniką druku sitowego. Od roku 1977 aż do tego momentu obraz był w posiadaniu właściciela jednego z niemieckich kasyn. Pewne jest, że kupił on to dzieło za 82 tys. dolarów, a dzisiaj wartość wzrosła  tysiąckrotnie. Czy nabywca gotowy zapłacić za to dzieło 81 mln dolarów był miłośnikiem sztuki czy wielkim fanem króla Rock&Rolla nie wiadomo. Drugie dzieło to Cztery Marlony prezentujące postać nieśmiertelnej gwiazdy amerykańskiego kina Marlona Brando, które sprzedało się 69 mln. Dokładnie za taką samą sumę wylicytowano trzeci najdroższy obraz Cy’a Twombly’ego Bez tytułu z roku 1970. I w ten sposób ustanowiony został kolejny rekord – tym razem rekord za pracę tego artysty. Podobnie własny rekord pobił Willem de Kooning pracą Clamdigger za 29 mln dolarów.

W ciągu zaledwie jednego tygodnia Christie’s i Sotheby’s w Nowym Jorku uzyskały wynik na poziomie 1,4 mld dolarów. Jeżeli doliczyć pozostałe aukcje, kwota ta przekroczyłaby 1,6 mld dolarów. Przykład tak wysokich rezultatów pokazuje, jak nienasycony jest rynek sztuki współczesnej, którego wartość ciągle rośnie. Do lat 60. prym wiodły aukcje Dawnych Mistrzów, po czym poziom zapotrzebowania na tego typu sztukę zaczął stopniowo spadać. Od 2007 roku  największe sumy padają podczas aukcji impresjonistów, sztuki XX wieku oraz sztuki najnowszej. Jedną z możliwych przyczyn upatruje się w stwierdzeniu, że sztuka współczesna nie wymaga tak dużej wiedzy profesjonalnej, aby móc się nią cieszyć, jak to ma się w przypadku sztuki dawnej trudnej do zrozumienia bez znajomości kontekstów historyczno-kulturowych.

Przeprowadzenie aukcji w czasach obecnych wymaga uruchomienia całej machiny marketingowej i wszystkich dostępnych narzędzi, aby przyciągnąć jak największą liczbę licytujących. Podczas tej historycznej aukcji w Christie’s, choć dominowali Amerykanie, pojawili się chińscy kolekcjonerzy, którzy zakupili prace Gerharda Richtera czy Willema de Kooninga, a także bliskowschodni magnaci finansowi mający w posiadaniu prace Warhola, Twombly’ego i Jeffa Koonsa. W parze z wysokim poziomem zainteresowania konkretną aukcją idzie liczba dzieł, których sprzedaż jest gwarantowana. W przypadku tej aukcji gwarantowana sprzedaż utrzymała się na poziomie 94%, co przełożyło się na ostateczny wynik.

Brett Gorvy, szef departamentu sztuki powojennej i sztuki współczesnej w Christie’s, uważa, że na taki rezultat złożyła się doskonała selekcja dzieł sztuki. Każdy artysta był reprezentowany przez minimum jedno z najwybitniejszych dzieł w jego dorobku. Ponadto do współpracy udało się zachęcić prywatnych kolekcjonerów oraz agencje jak Cy Twombly Foundation, Linda Pace Foundation, Bergman Collection oraz Lisa de Kooning Trust, które przekazały na cele aukcyjne najznakomitsze pozycje w zbiorach.

Biorąc pod uwagę, ciągle rosnącą wartość rynku sztuki, trudno przewidzieć jak długo nowojorski Christie’s będzie mógł szczycić się najwyższym jednorazowym dochodem. Warto jednak pamiętać, że od 2009 roku najlepsze wyniki zaczęły przynosić aukcje w Nowym Jorku i nie byłoby przesadą, gdyby uznać, że amerykańską mekką stał się Nowy Jork.

Fot. Andy Warhol, Triple Elvis [Ferus Type], 1963, źródło: Christie’s

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: