Edinburgh Art Fair 2014 – polska sztuka po raz pierwszy na prestiżowych targach
02.12.2014
Polska: wydarzenia, Świat: wydarzenia
16 listopada zakończyła się 10. edycja jednego z największych brytyjskich wydarzeń poświęconych sztuce – Edinburgh Art Fair 2014. Jubileuszowa odsłona ponownie zgromadziła ponad 60 najbardziej wpływowych wystawców i marszandów z ojczyzny Wiliama Blake’a, Johna Constable’a i Williama Turnera. Rok okazał się przełomowy nie tyle z powodu rekordowych sprzedaży w czasie targów, ale za sprawą pierwszego w historii targów polskiego stoiska.
Edinburgh Art Fair jest corocznym wydarzeniem artystycznym aspirującym do miana najważniejszego w Zjednoczonym Królestwie po londyńskich Art Frieze i London Art Fair. Jest to jednocześnie największa tego typu impreza w stolicy Szkocji. Początki Edynburskich Targów Sztuki sięgają 2001 roku, kiedy to po raz pierwszy padł pomysł zorganizowania wydarzenia, konsolidującego różne społeczności Wielkiej Brytanii i rozwoju lokalnych społeczności na kanwie oryginalnej sztuki. W czasie 10 lat działalności targi gościły imponującą liczbę ponad 350 galerii sztuki reprezentujących ponad 5 tys. artystów z całego świata.
Atrakcją tegorocznej edycji była obszerna wystawa sztuki australijskich aborygenów, w tym jednej z najchętniej kupowanych artystek australijskich – Walangkury Napanangka. Barwne, geometryczne, choć stosunkowo oszczędne wzory stanowią najnowszy trend w projektowaniu nowoczesnych brytyjskich salonów. Wystawa miała zwracać uwagę na związek obydwu kultur, nie zawsze należycie wyeksponowany.
W tym roku targi w Edynburgu po raz pierwszy postanowiły docenić zaangażowanie polskich twórców, którzy od lat aktywnie współtworzą społeczności Wysp Brytyjskich. Kuratelę nad polskim stoiskiem powierzono Polish Art Europe – organizacji, która od 8 lat sukcesywnie promuje polską kulturę i sztukę w Europie, m.in. na terenie Wielkiej Brytanii, Kanady, Norwegii oraz Stanów Zjednoczonych.
Dla nas zawsze bardzo ważne jest to w jakiej atmosferze pracujemy – mówi Mateusz Jarza, prezes Polish Art Europe – organizatorzy targów, na czele z dyrektorem Andym McDougallem, zadbali o należyte wsparcie dla polskiego stoiska. Targi były bardzo dobrze wypromowane, stoiska dobrze zaplanowane i oświetlone, wszystko przebiegało sprawnie i bez problemów. W tym roku, w samym tylko Edynburgu, zorganizowaliśmy sześć wystaw, przybliżających sylwetki kilku polskich malarzy, grafików jak i twórców polskiej szkoły plakatu. W ramach targów postanowiliśmy skupić się na malarstwie i pokazać obrazy mniej komercyjne, ale odwołujące się do tego, jak w Polsce maluje się obecnie.
Ideą było stworzenie ekspozycji eksplorującej charakterystyczne dla polskiego malarstwa tendencje, obecne zarówno w przedstawieniach dawnych, klasycznych jak i tych zupełnie współczesnych. PAE, znane z organizacji największego poza granicami kraju festiwalu kina polskiego Play Poland Film Festival, do współpracy zaprosiło w tym roku siedmioro artystów rekomendowanych również przez warszawską galerię Bohema. Nowa Sztuka i poznańskie stowarzyszenie Publish Art. Byli to znana z cyklu Zainwestuj w Sztukę – Justyna Pennards-Sycz, Dorota Sroka, Rafał Zar, Mateusz Jarza, Waldemar Ślęczka, Seweryn Swacha oraz Jakub Olejarczyk.
Jestem pod wrażeniem jakości polskiego stoiska na EAF 2014 – mówi Justyna Pennards-Sycz, jedna z artystek reprezentujących Polskę na Edynburskich Targach Sztuki – trzeba przyznać, że mimo ogromnej różnorodności prezentowanych prac, udało się stworzyć ekspozycję bliską narodowej tożsamości i w tym sensie reprezentatywną, a z drugiej strony interesującą także z punktu widzenia osoby, dla której znajomość polskiej kultury ogranicza się do kilku tylko zasłyszanych stereotypów. Można zapytać, jak silne jest w nas poczucie przywiązania do sztuki współczesnej, jednak nie wolno zapominać, że stoisko prezentowało różne punkty widzenia i różne środki wyrażenia swojego sprzeciwu lub aprobaty dla aktualnych skądinąd postaw obecnych w Polsce.
Joanna Mazur
Portal Rynek i Sztuka