szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Stalowa

Limitowana edycja Damiena Hirsta i Lalique

26.01.2015

Świat: wydarzenia, Trendy inwestycyjne

Najbardziej znany brytyjski twórca współczesny Damien Hirst stworzy limitowaną kolekcję sygnowanych kryształowych motyli wspólnie z francuską pracownią Lalique zajmującą się rzemiosłem artystycznym. Jest to ciekawa nowina dla kolekcjonerów i miłośników kontrowersyjnej sztuki Hirsta.

23 stycznia w piątek na stronie francuskiej firmy jubilersko-rzemieślniczej Lalique pojawiła się oficjalna informacja o nawiązanej współpracy z artystą. Mają to być różnokolorowe kwadratowe panele wykonane z kryształu z charakterystycznym dla Hirsta motywem motyla. Według artysty odzwierciedla on z jednej strony piękno życia, z drugiej zaś jego kruchość. Prace pod zbiorczym tytułem Eternal czyli ‚wieczny’ dostępne będą w dwunastu kolorach w trzech seriach Miłość, Nadzieja i Piękno, z których każdą reprezentuje inny motyl. Mogą być eksponowane w formie panelu w dowolnych zestawieniach kolorystycznych. Łącznie powstało ich zaledwie 50, a ich wymiary to 37,5 x 41 x 2 cm. Każdy ma sygnaturę i certyfikat autentyczności.

Damien Hirst, Eternal, źródło: www.lalique.com

Damien Hirst, Eternal, źródło: www.lalique.com

Hirst zapytany o tę nietypową współpracę mówił: „Odkąd pamiętam uwielbiałem kryształ. Choć jest on piękny, to bardzo trudny w obróbce, dlatego jestem podekscytowany na myśl o tym projekcie. To wspaniałe, że będę mógł skorzystać z najbardziej profesjonalnej wiedzy technicznej oraz z imponującej historii firmy Lalique, aby stworzyć coś nowego, co przekracza wszelkie moje oczekiwania. Podoba mi się to, że te panele dostarczają niemal religijnego uniesienia – zwłaszcza jeżeli wychwytują kolor przechodzącego przez nie światła, a następnie przesyłają go do ciebie”.

René Lalique, założyciel francuskiej firmy Lalique, źródło: www.lalique.com

René Lalique, założyciel francuskiej firmy Lalique, źródło: www.lalique.com

Firma Lalique w jej obecnym kształcie powstała za sprawą utalentowanego artysty szkła René Julesa Lalique’a w 1886 roku we Francji. Była ona sumą wszystkich doświadczeń, które przez 26 lata zbierał jej właściciel. Kształcił się w najlepszych ośrodkach – zaczął od Collège Turgot, później kontynuował studia w Ecole des Arts Décoratifs. Już wtedy rozpoczął pracę zarobkową i poznawał arkana rzemiosła. Do końca 1880 podjął kolejne studia, tym razem w londyńskim Crystal Palace School of Art znanym też jako Sydenham College. I gdy stwierdził, że ma już odpowiednią wiedzę, zdobytą od najlepszych, rozpoczął działalność artystyczną na własną rękę. Pracował na różnych kruszcach. Kreował biżuterię i sztukę dekoracyjną według własnego pomysłu. Głównie w stylu art nouveau i reakcyjnego art déco. W ich domu przy ul. Cours la Reine 40 (dzisiejszej Cours Albert 1er) w Paryżu mieścił się warsztat oraz pomieszczenia ekspozycyjne. W 1905 roku powstał sklep jubilerski, w którym również prezentowane były przedmioty dekoracyjne. Niedługo później  Lalique za sprawą przyjaciela – dla którego zaprojektował kryształowy flakon perfum – zdecydował się rozszerzyć ofertę o świetnie skomponowane zapachy. Kilka lat później doczekał się pierwszej wystawy swoich prac w Paryżu. W latach 20. ubiegłego stulecia było to już imperium, mające swoje zakłady produkcyjne i huty szkła. Podczas II wojny światowej Niemcy zajęli fabryki, a gdy wojna chyliła się ku końcowi René Lalique zmarł, dokładnie 1 maja 1945 roku.

Damien Hirst, Eternal, źródło: www.lalique.com

Damien Hirst, Eternal, źródło: www.lalique.com

Prestiż marki przetrwał do dziś. Nie bez powodu obecną pracownię szkła Lalique zarządzaną przez Silvio Denza od 2008 roku określa się mianem najlepszej w Europie. Nowy prezes prywatnie jest wielkim pasjonatem twórczości René Lalique’a i oprócz kontynuowania rozpoczętego przez niego dzieła, kolekcjonuje jego prace. W swoich zbiorach ma pokaźną liczbę designerskich flakonów na perfumy wykonane przez mistrza.

Dla Denza współpraca z Hirstem jest bardzo pozytywnym doświadczeniem. „Hirst – mówił – to artysta o niezwykłym, wręcz niemierzalnym talencie, który jest rozpoznawalny na całym świecie. Praca twórcza Hirsta odzwierciedla podejście do sztuki jego pokolenia – a konkretnie nieskrępowaną chęć eksperymentowania, która jest w pewnym sensie dążeniem do odpowiedzi na pytanie o definicję sztuki oraz co powoduje, że sztuka staje się sztuką. Eternal – efekt wspaniałej współpracy – wykorzystuje motyw motyla, który jest elementem łączącym René Lalique’a i Damiena Hirsta. Dla obu był i jest on ważnym, bliski sercu symbolem magicznego i paradoksalnego piękna, które jest ulotne i wieczne zarazem”.

 

Fot. Damien Hirst, projekt Eternal, źródło: www.lalique.com

Karolina Przybylińska

Portal Rynek i Sztuka

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: