A dlaczego by nie ułożyć puzzli z Odaliską Matisse’a? Przecież to genialne przedstawienie pewnej młodej „orientalnej” kobiety, a na dodatek księżniczki!
Nézy-Hamidé Chawkat, bo tak miała na imię owa księżniczka, pochodziła z Turcji. Była piękną wnuczką ostatniego osmańskiego sułtana Mehmeda VI, która ze względu na polityczne nastroje w nowo utworzonej Republice Tureckiej schroniła się we Francji. Jak głosi zasłyszana anegdota, pewnego wieczoru drugiego roku wojny Henri Matisse – nieustannie poszukujący inspiracji mimo ukończonych 71 lat – zwrócił uwagę na tajemniczą kobietę o nieprzeciętnej urodzie. Jej wschodnie rysy, ciemne włosy i kawowy odcień skóry zachwyciły Matisse’a tak bardzo, że nie mógł się powstrzymać i zaczepił ją na ulicy. Zanim jednak stała się jego oficjalną modelką, wymagało to wielu formalności z surową babcią księżniczki sprawującą nad nią opiekę. Dopiero w 1942 roku zgodziła się na te „wygłupy” i tak 17 stycznia 1942 roku powstała zapierająca w dech piersiach Odaliska. Czarna Piękność. A dziś drugi najdroższy obraz aukcji Impresjonistów i Sztuki Współczesnej, która miała miejsce w Sotheby’s 3 lutego 2015 roku.
Fot. Henri Matisse, Odalisque au Fauteuil Noir, 1942, źródło: Sothebys
Portal Rynek i Sztuka