szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Znamy zwycięzców 56. Biennale w Wenecji

12.05.2015

Świat: wydarzenia

Zwycięzcą tegorocznych Biennale  sztuki w Wenecji w kategorii „Najlepszy artysta”  na Międzynarodowej Wystawie została Adrian Piper amerykańska artystka mieszkająca w Berlinie. Została ona wyróżniona Złotym Lwem za pracę zatytułowaną: „The Probable Trust Registry The Rules of the Game #1-3” z 2013 roku. Praca porusza tematykę rasy, płci oraz przynależności.

Adrian Piper, 2005 rok, Berlin

Adrian Piper, 2005 rok, Berlin

66-letnia artystka stworzyła dzieło łączące elementy performance. Instalacja składa się z trzech, okrągłych, złotych stolików imitujących przestrzeń współczesnej hotelowej recepcji. Na ścianie przy każdym z nich widnieje zapisana złotymi literami jedna z trzech zasad: „ Mam na myśli wszystko to, co mówię”, „ Zrobię wszystko co powiem, że zrobię”, „Zawsze będę za drogi by kupić”.

Zdaniem jury prace artystki są formą „zaangażowania się w trwający całe życie performance indywidualnej odpowiedzialności”. Artystkę nagrodzono już w 1989 roku Stypendium Guggenheima. Otrzymała także w 2012 roku Artist Award for Distinguished Body of Work.

W kategorii najlepszego narodowego pawilonu tym razem nagrodę przyznano Armenii. Uznanie zyskała wystawa pod nazwą „Armenity”. Twórcami ekspozycji są osoby z diaspory ormiańskiej pochodzący z całego świata (między innymi Syrii, Stanów Zjednoczonych, Niemczech, Belgii). Dla artystów wspólne jest poszukiwanie tożsamości ormiańskiej. Jury tak uzasadnia powód przyznania tej nagrody: „Artyści angażują się w nim w swój własny, specyficzny region, a zarazem w swoje dziedzictwo”. Podkreślają też, że: „ W przełomowym roku dla mieszkańców Armenii pawilon jest znakiem transkulturowej wymiany”. Autorzy wystawy swoją ekspozycją przypominają o mijającej w bieżącym roku setnej rocznicy Ludobójstwa Ormian przez Turków Osmańskich.

Podczas 56. Biennale w Wenecji specjalną nagrodą uhonorowano Joan Jonas. Amerykańska artystka otrzymała ją za prezentację „They Come to Us Without a Word” w Pawilonie Stanów Zjednoczonych. Na tej samej wystawie co Adrian Piper „All the World’s Futures” wyróżniono też Haruna Farockiego – zmarłego rok temu niemieckiego twórcę wideoinstalacji, grupę twórców z Syrii Abounaddara collectiva – za ich odważną dokumentację sytuacji politycznej na terenie ich państwa, oraz Massinissie Selmani z Algierii.

Fot. Adrian Piper, Self-Portrait Exaggerating My Negroid Features. pencil on paper.

Dominika Nizińska, red.

Portal Rynek i Sztuka

portal_rynekisztuka_portal

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.