Rekord aukcyjny dla Lorda Leightona za studium do słynnego dzieła „Flaming June”
17.07.2015
Aktualności, Świat: aukcje
Ponad 260 tys. dolarów zapłacił jeden z amerykańskich kolekcjonerów za rysowane ołówkiem i kredą studium do XIX-wiecznego dzieła „Flaming June” Frederica Lorda Leightona. Tym samym podczas aukcji pod tytułem: „Victorian, Pre-Raphaelite & British Impressionist Art”, która odbyła się w londyńskim domu aukcyjnym Sotheby’s 15 lipca, padł rekord sprzedaży szkiców na papierze tego artysty, czterokrotnie przewyższając szacowaną początkowo na 63 – 94 tys. dolarów estymację.
„Flaming June” to jedno z najbardziej znanych dzieł Lorda Leightona, wiele muzeów ma w swoich posiadaniu studia do tego obrazu. Studia te przedstawiają zarówno nagie ciała, jaki i całościowe kompozycje. Sprzedany na aukcji rysunek wyróżnia się na tle innych tego typu prac artysty, bo jest jedynym studium głowy, które do tej pory znane było tylko z ilustracji w „Magazine of Art” z 1885 roku. Na wiele lat zapomniano o tym szkicu, rysunek Lorda Leightona został ponownie odkryty w mieszkaniu, nieżyjącej już od roku Mary – księżnej Roxburghe, która odziedziczyła rysunek po swoim dziadku – Lordzie Houghtonie. Rysunek zdobił ściany posiadłości w West Horsley Place, gdy nieoczekiwanie został zauważony przez pracującego dla Sotheby’s specjalistę od sztuki wiktoriańskiej – Simona Tolla. Odkryłem rysunek wiszący za drzwiami sypialni pani Roxburghes w West Horsley Place. Od razu uświadomiłem sobie, że patrzę na oryginalny rysunek, który był pokazywany w 1895 roku w „Magazine of Art”. Studium głowy do obrazu jest ostatnim elementem przygotowań Leightona do namalowania olejnego płótna. Odkrycie tego szkicu było jednym z najbardziej poruszających momentów w mojej karierze – powiedział Simon Toll, kiedy ujawnił jakiego odkrycia dokonał.
Namalowany w 1895 obraz “Flaming June” jest najbardziej znanym na świecie dziełem Lorda Leightona, nazywanym nawet „Mona Lisą Southern Hemisphere”. Dzieło przez wiele lat znajdowało się jednak poza zasięgiem znawców sztuki. Pierwszy raz zostało pokazane szerokiej publiczności w 1895 roku, na wystawie w Akademii Królewskiej, zostało wówczas przyjęte z wielkim uznaniem publiczności. Przez kilka lat dzieło było wypożyczone Ashmolean Muzeum, które zwróciło studium w 1930 roku. Niedługo później rysunek został sprzedany i zapomniany na 30 lat. Ponownie pojawił się w 1963, kiedy został wystawiony na targu w Chelsea. Wówczas nie doceniano jego wartości, sprzedany został mieszkającemu w Londynie polskiemu handlarzowi ram za 50 funtów.
Dzieło „Flaming June” przez następne lata wielokrotnie zmieniało swojego właściciela. Przełomowym dla dzieła okazał się jego zakup przez Jeremy’ego Maas, który słynął z promowania brytyjskich wiktoriańskich artystów. Umieścił „Flaming June” na okładce książki promującej wiktoriańskie malarstwo i nazwał je ikoną tego stylu. Ostatecznie dzieło zakupił gubernator Puerto Rico- Luis Ferre, który umieścił obraz w Museo de Arte w Ponce. Do czasu sprzedaży dzieła w Sotheby’s „Flaming June” można było oglądać na wystawie „The Frick Collection” w Nowym Jorku.
Studium do dzieła „Flaming June” nie było jedynym obrazem Lorda Leightona, sprzedanym w czasie lipcowej aukcji w Sotheby’s. Za 367 738 tys. dolarów wylicytowany został obraz pt. „Catarina”, przedstawiający młodą dziewczynę pochodzącą z Włoch. Dzieło pochodzi z 1979 roku.
Lara Malan Woodgate, red.
Ilustracja (góra): Studium do „Flaming June”, Frederic Lord Leighton; źródło: Sotheby’s
Portal Rynekisztuka.pl