Między 21 a 25 września w warszawskiej galerii Beta 16 trwać będzie tydzień inaugurujący działalność galerii. Z tej okazji przygotowano wystawę prac wybitnego klasyka współczesności Kajetana Sosnowskiego.
Na wystawie będzie można podziwiać obrazy szyte Kajetana Sosnowskiego – „Katalipomena” (z cyklu rozpoczętego w 1975 roku) – kompozycje z pozszywanych w układach geometrycznych skośnie ciętych fragmentów surowego, lnianego płótna. Artysta deklarował, że obrazy te są hołdem dla doskonałości natury – ku uwadze i refleksji widza. Zwracał uwagę na zagrożenia cywilizacyjne, nawiązywał do znaczeń ekologicznych. Zresztą nazwa cyklu – wzięta z greckiego słowa katalipomenon – znaczy „zachować”, „uchronić”. (W 1977 roku Sosnowski sięgnął także po inne tkaniny, zastosował tzw. płótno harcerskie.)
W 1980 roku powstała kolejna wersja obrazów szytych – „Interwencje”. Te obrazy owszem były zszywane, ale już nie były uprzednio cięte. Zszywane skośnie w stosunku do przebiegu wątku i osnowy. W miejscu przerwania dyscyplinującego szwu powstawał fałd wklęsły i niejednokrotnie uwypuklenie, zakamarek-kąt, który kulminował abstrakcyjną dramaturgię obrazu. Powstawał w ten sposób jakby relief.
Lata 1977–78 przyniosły serię zatytułowaną „Układy równowartościowe”, którą artysta rozwijał do końca życia – również przy użyciu surowego płótna . „Układy” osadzały się mocno w matematycznej koncepcji myślenia i widzenia, „rozważały” prawidłowości geometryczne, stosunki kształtów, ważyły proporcje – zachwycały nieskazitelną, niemal muzyczną harmonią. Artysta był przekonany, że geometria jest kluczem uniwersalnym w wielu dziedzinach działalności człowieka. Choć zakładał istnienie różnych geometrii. Pracując nad „Układami”, rozwijał na swój sposób teorię poznania piękna i potwierdzania jego klasycznego zakorzenienia. Ta twórczość w każdej swojej odsłonie miała głębokie nasycenie sensu – nie tylko wizualnego. Obok prac z cyklu „Katalipomena” pokażemy „Interwencje” i „Układy”, w tym szczególnie dobrze zapamiętany „Krzyż” z 1984 roku, należący do cyklu obrazów szytych (z krzyżami) dedykowanych aktualnej rzeczywistości historycznej. Niektóre prace zostaną pokazywane publiczności po raz pierwszy.
Kajetan Sosnowski urodził się w 1913 roku w Wilnie, zmarł w 1987 roku w Warszawie. Studia odbył w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego (1934–39). Po wojnie Sosnowski założył szkołę plastyczną w Siedlcach, organizował szkolnictwo artystyczne w Łodzi oraz tamtejszy oddział Związku Polskich Artystów Plastyków. W latach 1947– 51 współpracował z tygodnikiem „Kuźnica” – jako projektant szaty graficznej, ilustrator, a także autor tekstów. W 1955 roku przystąpił do Grupy 55, zwanej też Grupą Staromiejską, którą następnie współtworzył – obok Mariana Bogusza, Zbigniewa Dłubaka, Barbary Zbrożyny, Andrzeja Szlagiera i Andrzeja Zaborowskiego. Uczestniczył we wszystkich jej wystawach, podobnie jak w działalności powołanej przez nią do istnienia legendarnej Galerii Krzywe Koło. Nadto miał swój udział – obok Bogusza – w formowaniu programu Galerii El w Elblągu oraz tamtejszego Biennale Form Przestrzennych. Uczestniczył w laboratoryjnych imprezach lat 60., wystawiał też w awangardowych galeriach lat 70. Założył Galerię 72 w Chełmie Lubelskim – jak wskazuje nazwa – w 1972 roku. Natomiast w 1969 roku przyznano mu Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. Sosnowski stworzył liczne cykle, które mają niebagatelne znaczenie w historii polskiej sztuki współczesnej.
Wystawa prac Kajetana Sosnowskiego – inauguracja działalności Galerii Beta 16
Czas: 21 września – 25 września
Miejsce: Galeria Beta 16, ul. Burakowska 16, Warszawa
poniedziałek – piątek, 11:00 – 19:00
Portal Rynekisztuka.pl
Źródło: materiały organizatora