szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:
Sopocki Dom Aukcuyjny

70 portretów autorstwa Goi w National Gallery w Londynie

13.10.2015

Aktualności, Świat: wydarzenia

National Gallery w Londynie przedstawiła wystawę pt. „Goya: The Portraits”, na którą składa się około 70 obrazów, grafik i miniatur przedstawiających hiszpańską rodzinę królewską, arystokrację i inteligencję pędzla wybitnego malarza Francisco Goi, nigdy wcześniej nie prezentowanych w Londynie. Ekspozycja obejmuje prawie połowę wszystkich znanych na świecie dzieł artysty wykonanych w tym stylu i potrwa do 10 stycznia 2016 roku.

Obrazy stanowiące jedną trzecią dziedzictwa Goi zostały sprowadzone na wystawę w londyńskiej National Gallery z całego świata. Muzeum Prado w Madrycie pożyczyło dziesięć dzieł, inne były ściągane ze zbiorów publicznych i prywatnych w różnych krajach.

Portrait of the Duchess of Alba, Francisco Goya, 1797

Portrait of the Duchess of Alba, Francisco Goya, 1797

Kuratorzy przyznają, że organizacja na tyle dużej wystawy samych portretów wiązała się z pewnym ryzykiem, goście mogli być znudzeni mimo znanego nazwiska autora. Niemniej jednak cel jest jeden: udowodnić, że Goya jest tak samo wybitnym portrecistą, jak mistrzem scen rodzajowych. Na szczególną uwagę zasługują również serie autoportretów Goi z różnych okresów twórczości artysty.

Za jedno z najciekawszych dzieł z pewnością można uznać Portret księżnej Alby wykonany w 1797 roku, gdyż historycy sztuki podejrzewają, że może kryć się za nim historia miłosna. Księżna była osobą bardzo inteligentną, kochała sztukę i uwielbiała otaczać się artystami. Jak donoszą źródła biograficzne, artystę z księżną mogła łączyć nie zwykła przyjaźń, ale coś więcej. Obraz przedstawia księżnę ubraną na czarno, opłakującą swojego zmarłego męża. U jej stóp malarz umieścił napis „Solo Goya”, co tłumaczyć można ”Tylko Goya”. Specjaliści traktują to jako niezwykłą deklarację miłości Goi do jego muzy. Nie wiadomo czy tych dwoje faktyczne łączyła bliższa relacja, czy też artysta zafascynowany wrażliwą na sztukę arystokratką, darzył ją uczuciem platonicznym.

Wielki wpływ na proces powstania portretów Goi miała choroba mistrza. Po pierwszym ataku choroby w 1792 roku artysta, mimo że przeżył, zaczął tracić słuch i ciężko przeżywał swoje kalectwo. Znalazło to swoje odbicie w jego obrazach, m.in, tak powstała seria grafik pt. ”Szaleństwa”. Jednak malarzowi udało się wykorzystać sztukę jako dodatkowy środek komunikacji, co nadało obrazom większy sens. Goya nie przekazywał tylko rysów twarzy, ubioru czy otoczenia konkretnej osoby. Precyzyjnie pokazywał w swoich portretach osobowość i wnętrze bohaterów swoich obrazów.

Olga Erkina

Ilustracja (góra): Goya: The Portraits, National Gallery London, źródło: Twitter

Portal Rynekisztuka.pl

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rabort Rynek i Sztuka

Raport Rynek Sztuki 2016

Szósta edycja Raportu Rynek Sztuki, przygotowana przez redakcję największego serwisu dla kolekcjonerów i inwestorów – Rynekisztuka.pl

Zobacz więcej Pobierz (pdf)
MENU: