Alexander Archipenko jest jednym z najsłynniejszych kubistycznych rzeźbiarzy na świecie i pionierem rzeźby abstrakcyjnej. Jego dzieła cieszą się ogromną popularnością na aukcjach sztuki na całym świecie, a także znajdują się na stałe w 48 najlepszych muzeach świata, w tym w Centrum Pompidou w Paryżu oraz w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.
Alexander Archipenko urodził się w 1887 roku w Kijowie. Studiował malarstwo i rzeźbę w Szkole Sztuk Pięknych w Kijowie, z której jednak został usunięty w roku 1905 za udział w ruchu rewolucyjnym. Dziadek Archipenki był ikonopisarzem, więc prawdopodobnie pod jego wpływem pierwsze prace artysty nieco nawiązywały do bizantyjskich ikon i mozaik.
W 1908 roku artysta wyjechał do Paryża, gdzie mieszkał do 1914 roku włącznie, tak też poznał takich znanych twórców jak Picasso, Matisse czy Modigliani. W 1910 roku wystawił swoje prace w Salonie Niezależnych, potem także w Salonie Jesiennym. Dwa lata później Archipenko dołączył do francuskiej grupy Section d’Or, założonej przez kubistów zafascynowanych proporcją i rozmieszczeniem form geometrycznych w sztuce.
W 1920 roku Alexander Archipenko został zaproszony do zorganizowania indywidualnej wystawy podczas prestiżowego Biennale w Wenecji, co przyniosło mu międzynarodowe uznanie. Od tego czasu rzeźbiarz cały czas znajdował się w centrum uwagi krytyków, historyków sztuki i marszandów. Nawet fakt, że papież ogłosił przeciwko niemu anatemę za zniekształcenie ciała ludzkiego, nie zaszkodził jego popularności. W 1923 roku Archipenko wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie otworzył własną szkołę rzeźbiarską, a także wykładał na różnych uczelniach artystycznych.
Najważniejszą cechą twórczości Archipenki jest potrzeba nieustannego eksperymentowania. Od początku artysta rzucił wyzwanie akademizmowi, a jego styl ewoluował w poszczególnych okresach od twórczości kubistycznej przez wpływy futuryzmu i ekspresjonizmu, do form klasycyzujących i stylizujących.
Był innowatorem w każdej sferze: w zakresie korzystania z materiałów i ich kombinacji, w kwestiach technologicznych, w estetyce. Dzięki eksperymentom z formą stworzył zupełnie nową zasadę wypowiedzi plastycznej – jako pierwszy rzeźbiarz zastąpił formę wypukłą otworem, podejmując próbę wprowadzenia do rzeźby nowej koncepcji przestrzeni i nowego pokazania przedmiotu w tej przestrzeni. Artysta był przekonany, że: „nie tak obecność istniejących rzeczy, jak ich brak prowadzi do kreatywności.”
Archipenko zrewolucjonizował rzeźbę także pod względem wprowadzenia form wygięto-wgiętych, które według niego miały uosabiać ideę jedności, pozytywności i negatywności, dialektyczność bytu i myślenia, światła i cienia. Pierwszą rzeźbą tego rodzaju była „Tancerka” (1910). Później artysta stworzył słynną „Kobietę w trakcie czesania włosów” (1915), której twarz zastąpiona została owalną pustką.
Oprócz formy, rzeźbiarz poświęcał sporo czasu także na eksperymenty z materiałami i technikami, w wyniku czego powstały tzw. „obrazorzeźby”, łączące płaszczyznę dwuwymiarową z trójwymiarowymi kształtami geometrycznymi. Były to najczęściej oryginalne płaskorzeźby z drewna, metalu i papier-mache , oprawione w drewniane lub gipsowe ramy. Świetnym tego przykładem jest praca pt. „Medrano”( 1912) wykonana z metalu, drewna i szkła. przedstawiająca cyrkowca żonglującego kulami i krążkami. Inna znaną „obrazorzęźbą” Archipenki jest „Kleopatra” (1957), która zawsze gromadzi wokół siebie tłumy zwiedzających.
Ważnym elementem dla Archipenki było także zapewnienie dynamicznego ruchu rzeźby, w związku z czym artysta próbował również eksperymentów w dziedzinie sztuki kinetycznej. W roku 1924 wynalazł „archipeinture”, maszynę pozwalającą ukazywać ruchome obrazy, a po drugiej wojnie światowej tworzył rzeźby „modulujące światło” – kompozycje z przezroczystych materiałów, oświetlone od wewnątrz.
Obecnie na nowatorskie dzieła Alexandra Archipenki istnieje ogromne zapotrzebowanie wśród kolekcjonerów na całym świecie. Jego rzeźby znajdują się aktualnie w ponad 130 prywatnych kolekcjach i co jakiś czas pojawiają się na aukcjach największych domów aukcyjnych. Ceny na jego prace wahają się w granicach od stu tysięcy do ponad 2 milionów dolarów.
Oto przykładowe wyniki sprzedaży rzeźb Alexandra Archipenki:
„Kobieta” (1918) – Aukcji Christie’s w Londynie, 2005 – 2,667,408 dolarów
„Błękitna tancerka” (1913) – Aukcja Christie’s w Nowym Jorku, 2011 – 1,762,500 dolarów
„Symetryczny tors” ( 1921) – Aukcja Christie’s w Nowym Jorku, 2014 – 1,685,000 dolarów
„Gondolier” (1955 – brązowa wersja rzeźby z 1914 roku) – Aukcja Sotheby’s w Nowym Jorku, 2001 – 643 750 dolarów
„Kobieta z wachlarzem” ( 1914 roku) – Aukcja Christie’s w Nowym Jorku, 2008 – 313 000 dolarów
„Gruppe” (1920) – Aukcji Christie’s w Londynie, 2003 – 397,250 dolarów
Niestety, mimo tak wspaniałych wyników aukcyjnych i zainteresowania ze strony zachodnich muzeów, postać Aleksandra Archipenki wciąż często pomijana jest w podręcznikach historii sztuki. Miejmy jednak nadzieję, że w najbliższej przyszłości ten stan rzeczy zacznie się zmieniać, a cenny dorobek artystyczny tego wybitnego rzeźbiarza-modernisty stanie się powszechnie znany.
Ganna Melnyk
Ilustracja (góra): Alexander Archipenko na tle swoich prac, źródło: artandartists.org
Portal Rynekisztuka.pl
Dzień dobry,
mam kilka pytan co do tekstu, który choc interesujący, zawiera jednak nieco nieścisłości/błędów.
Sformułowanie ” nieco nawiązywały” – oznacza, że nawiązywały czy nie?
Prace artysty z wczesnego etapu twórczości – z Kijowa oraz Moskwy nie są znane.
Badacze doszukują się wpływu ikon w jego realizacjach rzeźb polichromowanych, które przewijają sie przez cały okres twórczości artysty.
„pod względem wprowadzenia form wygięto-wgiętych, które według niego miały uosabiać ideę jedności, pozytywności i negatywności, dialektyczność bytu i myślenia, światła i cienia”
Termin w literaturze tłumaczony jest jako formy wklęsło-wypukłe ( m.in. przez M.Geron czy I. Lubę); positive i negative space natomiast powinno być tłumaczone jako formy pozytywowe i negatywowe. nie umiem zweryfikować natomiast o co chodziło autorce tekstu z: „miały uosabiać ideę jedności”
„Kobietę w trakcie czesania włosów” to po prostu „czesząca się”, jej pierwszy odlew powstał w 1913 r., a nie w 1915 r. ( choc kopia Christie mogła pochodzic z tego roku)
Bardzo interesuje mnie rowniez kwestia, skąd została zaczerpnieta informacja:
” Nawet fakt, że papież ogłosił przeciwko niemu anatemę za zniekształcenie ciała ludzkiego, nie zaszkodził jego popularności.”
Pozdrawiam
Dzień dobry,
bardzo dziękuję za uwagi do tekstu.
Proszę wybaczyć niektóre nieścisłości i brak przypisów, które wynikają z tego, że nie jest to tekst ściśle naukowy. Postaram się jednak odpowiedzieć na Pana/Pani pytania.
1) „nieco nawiązywały” – oznacza, że nawiązywały, choć nie bezpośrednio :) Jak Pan/Pani słusznie zauważa, prace z wczesnego okresu nie są znane, więc tu polegałam wyłącznie na wspomnieniach ukraińskiego artysty i historyka sztuki Światosława Hordynskiego (ukr – Святослав Гординський), który był kolegą Archipenka i poznał go już w czasach studiów.
2) W sprawie tłumaczenia terminów „wklęsło-wypukłe” oraz „pozytywowe i negatywowe” – serdecznie dziękuję za podpowiedź. Opierałam się na ukr. źródłach i terminach i przyznam, że moje tłumaczenie na polski może być”amatorskie”.
Co do „uosabiać ideę jedności” – tu wkradła się niepotrzebna korekta edytorska -> w oryginalnym tekście nie stawiałam przecinka po słowie jedności, gdyż chodziło mi o „jedność pozytywności i negatywności” – w znaczeniu nierozłączność, nierozdzielność
3) w sprawie nazwy rzeźby – przyjmuję uwagę; w sprawie daty – ja osobiście we wszystkich źródłach trafiam na rok 1915, ale może ma Pan/Pani rację. Sprawdzę to.
4) w sprawie anatemy – informacja została zaczerpnięta z tekstu ukr. Pani profesor i historyka sztuki Olgi Petrovej ( z książki drukowanej, ale jest też na stronie internetowej: http://gazeta.dt.ua/CULTURE/skulpturniy_portret_epohi.html ) Pani Petrowa jest profesorem na uniwersytecie Akademia Kijowsko-Mohylańska, gdzie studiowałam. Założyłam więc, że musi to być potwierdzona informacja. Niemniej jednak, nie mam potwierdzenia z jakiegoś innego oficjalnego źródła, wiec muszę dokładniej się temu przyjrzeć :)
Jeszcze raz dziękuję za wszystkie uwagi.
Pozdrawiam,
Ganna Melnyk