Eksperci podważają autentyczność kilku prac sygnowanych nazwiskiem Jacksona Pollocka. Wyniki testów konserwatorskich wskazują, że użyty żółty pigment nie był dostępny w sprzedaży przed śmiercią artysty.
Poddana dokładnej analizie grupa dzieł Pollocka obejmowała około 30 płócien, z których część wystawiona była na sprzedaż podczas targów sztuki Art Monaco w lipcu br. Szczegółowe badania prowadzone były już w roku 2010, kiedy stwierdzono, że 12 prac zawiera rodzaj żółtego pigmentu (CI Pigment Yellow 74), który nie mógł być dostępny w sprzedaży przed 1956 r. – datą tragicznej śmierci malarza.
Kolejny etap badań, które niezwłocznie podjąć mają konserwatorzy, ma na celu zweryfikowanie czy pigment został dodany już po śmierci artysty – co oznaczałoby, że ktoś inny dokonał interwencji w obraz, czy też może Pollock miał jednak dostęp do barwnika przed jego oficjalnym wprowadzeniem na rynek.
Sprawa podważenia autentyczności dzieła nie jest jednak do końca przesądzona. Jak odnotowała instytucja Art Analysis & Research, niektóre spośród innych pigmentów, zastosowanych na płótnach, odpowiadają tym, które pojawiają się na puszkach z farbami odnalezionymi w studio Pollocka. Eksperci mimo wątpliwości są zatem blisko potwierdzenia autentyczności problematycznych dzieł. Największe wątpliwości dotyczą jednak nadal kwestii użycia żółtego barwnika oraz tego kiedy oraz przez kogo mógł zostać dodany, jeśli nie dokonała tego ręka samego Pollocka.
Prace konserwatorskie prowadzone są przy użyciu najnowocześniejszych technologii, a podlegające ścisłej kwarantannie obrazy wyłączone są z planów wystawienniczych i aukcyjnych na kolejnych kilka miesięcy.
Grupa kwestionowanych płócien należała pierwotnie do nowojorskiego kolekcjonera Armina Hershkowitza, który nabył je od anonimowej właścicielki. W latach 60., po długoletnich staraniach, sprzedał je kolekcjonerowi i konserwatorowi sztuki Gaborowi Nemethowi, który z kolei kilka wybranych płócien odsprzedał „po niskiej cenie”, a autentyczność pozostałych próbował potwierdzić w Fundacji Pollock-Krasner, której rada uwierzytelniania prac rozwiązała się w 1996 roku. Od lat 2000 prace podlegają kolejnym technicznym analizom, a w między czasie wystawiane były na kilku wystawach w publicznych instytucjach muzealnych i uniwersyteckich.
m.m
Ilustracja (góra): Jackson Pollock, Number 17, 1949 źródło: Sotheby’s
Portal Rynekisztuka.pl