szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Cracow Art Week Krakers

Prywatna kolekcja prac Worhola po raz pierwszy na publicznej wystawie w Ashmolean

05.02.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Od 4 lutego na wystawie w oxfordzkim Ashmolean prezentowana jest kolekcja prywatnych prac Andy’ego Warhola (1928-1987). Jest to pierwsza publiczna ekspozycja tych dzieł; zawiera ponad 100 obiektów, rzeźb, rysunków i sitodruków, które są przedstawiane wraz z wypożyczonymi z Muzeum Warhola w Pittsburgh filmami artysty.

Wystawa, której kuratorem jest Sir Norman Rosenthal obejmuje całą karierę Warhola, od kultowych dzieł lat ’60, do eksperymentalnych prac ostatniej dekady życia artysty. Jest zorganizowana chronologicznie, rozpoczynając się od wczesnych arcydzieł pop-art’u i portretów.

Ikona kultury, celebryta i prowokator, Andy Warhol stworzył obrazy rozpoznawalne przez wszystkich. Wystawa w Ashmolean prezentuje twórczość Warhola przez pryzmat prywatnej kolekcji, ukazując nieznaną stronę artysty w jego mniej znanych pracach.

Andy Warhol, "Flowers", 1964. Źródło: Instagram

Andy Warhol, „Flowers”, 1964. Źródło: Instagram

Wśród nich znajdują się serie grafik Jospeha Beuys’a, stworzone na podstawie fotografii z polaroidu zrobionych przez Warhola w 1979 roku, gdy dwaj giganci sztuki powojennej poznali się osobiście po raz pierwszy.

Wystawa podzielona jest na kilka części. Pierwszy pokój ekspozycji obejmuje prace z kluczowych serii takich jak „Flowers” i „Brillo Soap Pads Box”, grupę portretów artysty zawierających przedstawienia Roy’a Lichtenstein’a, Jamesa Rosenquist’a czy Franka Stelli. Oglądać można także najwcześniejsze eksperymenty Warhola z sitodrukiem przedstawiające przyjaciół i celebrytów („Troy”, „Patty Oldenburg”, „Ethel Scull”, „Jackie”). Filmami z wczesnych lat ’60 prezentowanymi na wystawie będą m.in. „Sleep” (1963) i „Empire” (1964).

Główna sala wystawy zdominowana jest przez spektakularny pokaz portretów na zlecenie, które artysta wykonywał od 1970 aż do roku przed śmiercią. Są to portrety performerów, polityków i znanych osobistości, amerykańskich gwiazd jak Maria Shriver i Pia Zadora. Ekspozycja zawiera m.in. „Hammer and Sickle”, „Mao”, „Dollar sign”, które zwykle są objęte niejednoznacznym i niezobowiązującym komentarzem społecznym i politycznym. Znajdują się tam również portrety stworzone ołówkiem z lat ’80, m.in. Jane Fondy.

Andy Warhol, "Heaven and Hell are Just a One Breath Away (Positive/Negative)", 1985-86, 20 x 16 in. Źródło: Instagram

Andy Warhol, „Heaven and Hell are Just a One Breath Away (Positive/Negative)”, 1985-86, 20 x 16 in. Źródło: Instagram

Ostatnia część ekspozycji koncentruje się na produktach jego pracy z ostatnich lat życia. W serii „Pozitive/Negative” wraca on do przedmiotu jego najwcześniejszych prac pop – reklamy, nagłówków gazet i opakowań handlowych – odkrywając nowy obszar, jawnie polityczny i religijny widoczny w „Map of the Eastern U.S.S.R”, „Missile Bases” czy „Detail of the Last Supper”.

Jedną z jego ostatnich stworzonych prac były niesamowicie prorocze „Heaven and Hell Are Just One Breath Away”.

Zaprezentowane dzieła pochodzą z kolekcji z Hall Art Fundation, z którą współpracowało Ashmolean przygotowując wystawę.

Wystawa potrwa do 15 maja 2016 r.

Katarzyna Bagińska

Fotografia (góra): Ethel Scull compilation, 1963. Źródło: Instagram

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.