szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Galeria Stalowa „Fragments of Reality” Bożenna Biskupska

Obraz Camille’a Pissarro skradziony podczas wojny wraca do Francji

26.02.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Płótno „Pasterka” namalowane w 1886 roku przez Camille’a Pissarro i skradzione w czasie wojny, wraca do Francji po 75 latach. Obraz przekazany zostanie adoptowanej córce przedwojennego właściciela dzieła.
We wtorek, 23 lutego, doszło do oficjalnego porozumienia w sprawie przeciwko amerykańskiemu Uniwersytetowi w Oklahomie, które w 2013 roku zostało oskarżone o nielegalne posiadanie dzieła Camille’a Pissarro „Pasterka” z 1886 roku. Wniosek przeciwko uczelni złożony został przez Léone Meyer – adoptowaną córkę Raoul Meyera – prawowitego właściciela dzieła sztuki, które w 1941 roku zostało skradzione przez niemiecką armię.

Camille Pissarro, Boulevard Montmartre,1897

Camille Pissarro, Boulevard Montmartre,1897

Raoul Meyer należał przed wojną do bogatej rodziny przedsiębiorców, właścicieli m.in. sieci ekskluzywnych domów handlowych Galeries Lafayette. Kolekcja sztuki, którą posiadał znajdowała się do wybuchu wojny w depozycie francuskiego banku Credit Commercial de France, skąd w 1941 roku – wraz z innymi cennymi obiektami – został skradziony obraz Pissarro.

Według źródeł – odnalezionych w latach 50. przez Raoula Meyera, który od zakończenia wojny walczył o zwrot płótna – w 1953 roku dzieło zostało nabyte przez szwajcarskiego dealera sztuki Christopha Bernouilli. Trzy lata później obraz został sprzedany nowojorskiej galerii prowadzonej przez Aarona i Clarę Weitzenhoffer. Mimo odnalezionych śladów, prawowitemu właścicielowi nie udało się odzyskać dzieła.

Obraz Pissarro do roku 2000 był częścią majątku Clary Weitzenhoffer, a po jej śmierci, wraz z 32 innymi dziełami sztuki impresjonistycznej, został przekazany do kolekcji Uniwersytetu w Oklahomie. Do tego czasu Léone Meyer utworzyła oficjalną bazę danych, rejestrującą dzieła skradzione przez nazistowską organizację Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, w której znalazło się ponad 20 tys. zagrabionych obiektów.

Po 16 latach od przyjęcia płótna Uniwersystet w Oklahomie, który eksponował dzieło w jednej z sal Muzeum Sztuki im. Freda Jonesa Juniora, wydał oświadczenie o przekazaniu obrazu spadkobierczyni majątku Raoula Meyera . W drodze porozumienia ustalono, iż dzieło po oficjalnym przekazaniu na ręcę Léone Meyer będzie prezentowane podczas objazdowych wystaw we Francji oraz instytucji, w której znajdowało się do tej pory. Według Davida L. Borena – rektora Uniwersytetu w Oklahomie – takie ustalenia gwarantują uczelni dostęp do dzieła, które przez 16 lat służyło jej do celów edukacyjnych i artystycznych.

Zgodnie z wolą 76-letniej Léone Meyer – płótno jednego z najwybitniejszych francuskich impresjonistów – ma zostać oficjalnie przekazane którejś z francuskich instytucji sztuki jeszcze za jej życia.

m.m

Fotografia (góra): Camille Pissarro, Pasterka, 1886

LOGO RiSi

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.