National Gallery prezentuje niezwykłe prace z prywatnych kolekcji wielkich malarzy
24.06.2016
Aktualności, Świat: wydarzenia, Wystawy, Wystawy: Europa
Na wystawie w londyńskiej National Gallery od wczoraj prezentowanych jest ponad 90 prac, złożonych z obrazów, rysunków oraz fotografii, stanowiących cenny zbiór wielu sławnych artystów takich jak Mattise, Degas, czy Freud. Jest to wyjątkowa okazja, by spojrzeć w głąb prywatnego świata malarzy i poznać ich motywacje, inspiracje oraz kolekcje sztuki, w skład których wchodziły często dzieła ich rywali.
Wystawa „Painters’ Paintings” odkrywa niezwykłą zależność, zachodzącą pomiędzy pracami będącymi w posiadaniu znanych i cenionych artystów żyjących na przestrzeni prawie 500 lat – od zbiorów Van Dycka po obrazy należące niegdyś do Luciana Freuda. National Gallery jest w posiadaniu kilku dzieł pochodzących z prywatnych kolekcji wielkich artystów, pozostała część obrazów została wypożyczona specjalnie na ekspozycję z kolekcji prywatnych i publicznych z Nowego Jorku, Filadelfii, Kopenhagi oraz z Paryża.
„ Malarze z definicji żyją ze swoich własnych obrazów, co więc jednak motywowało ich do posiadania prac innych malarzy, zarówno ich rywali jak i dawnych mistrzów malarstwa?” – pyta Dr Gabriele Finaldi, dyrektor National Gallery w Londynie. Wystawa pozwoli odpowiedzieć na to pytanie, odsłaniając ich artystyczne inspiracje, obsesje oraz prezentując zbiory wielkich malarzy, takich jak Mattise, Degas, Freud, Lawrence, Reynolds, Watts oraz van Dyck.
Prace należące do kolekcji wielkich artystów zostały zestawione z obrazami ich własnego autorstwa, co pozwala podkreślić relacje pomiędzy ich osobistą twórczością a sztuką, wokół której żyli. Konfrontacja ta daje nowe światło zarówno na obrazy, jak i proces twórczy malarzy, przedstawiając dialog między posiadaniem a malarską wizją.
Inspiracją do stworzenia wystawy był „Włoska kobieta” Camille’a Corota, należący do Luciana Freuda. Po śmierci malarza, w 2011 roku obraz został przekazany władzom Wielkiej Brytanii. Dzieło zakupione przez Freuda 10 lat wcześniej wywarło niewątpliwie duży wpływ na jego twórczość, zwłaszcza w sposobie wyrazistego przedstawiania ludzkiej postaci oraz intensywnej i ciężkiej pracy, jakiej oddawali się z pasją obaj artyści.
W swoim testamencie Freud stwierdził, że pragnie przekazać obraz Corota państwu w dowód wdzięczności za ciepłe przyjęcie jego rodziny, która uciekając przed hitlerowcami pojawiła się w Wielkiej Brytanii, jako uchodźcy. Wyraził również pragnienie, aby dzieło trafiło do National Gallery, gdzie będą służył przyszłym pokoleniom.
Wystawa potrwa do 4 września 2016 roku.
Justyna Stasiek – Harabin
Fotografia (góra): Fragment Camille Corot, Italian Woman, 1870