Ulubiona rzeźba Moore’a oraz Picassa z Polinezji dużo starsza niż sądzono
17.08.2016
Aktualności, Magazyn
Wizerunek boga A’a z wyspy Rurutu będący źródłem zachwytów m.in. Henry’ego Moore’a oraz Pablo Picassa został poddany nowoczesnemu datowaniu węglem. Jego wynik wykazał, że słynna polinezyjska figurka pochodząca ze zbiorów British Museum jest o wiele starsza, niż dotychczas sądzono.
Nowoczesne datowanie węglem wykonane w Centrum Badań Środowiska w Glasgow wykazało, że słynna polinezyjska rzeźba boga A’a jest ok. 250 lat starsza niż dotychczas uznawano. Wiadomo już, że rzeźba została wykonania na długo przed pojawieniem się na wyspie Rurutu Europejczyków a wraz z nimi metalowych narzędzi. Wcześniejsze ustalenia ulokowały rzeźbę w XVII wieku, tymczasem jej prawdziwa data wykonania może sięgać nawet 1505 roku, co uczyniłoby ją najstarszą datowaną rzeźbą pochodząca z Polinezji.
Rzeźba przedstawia mężczyznę – boga A’a z wyspy Rurutu. Figura mierzy 1,2 m wysokości i wykonana została z drzewa sandałowego. Na całej jej powierzchni odnaleźć można 30 małych figurek, które składają się m.in. na elementy twarzy portretowanego bóstwa. Rurutu, obecnie należąca do francuskiej Polinezji, to niewielkich rozmiarów wyspa na południowym Pacyfiku. Kiedy rzeźba A’a opuściła to miejsce w 1821 roku, populacja wyspy wynosiła zaledwie kilkuset mieszkańców. Część z wodzów miejscowej ludności, będąca wyznania chrześcijańskiego postanowiła wysłać łódź z podarunkami w formie figurek bożków dla londyńskich misjonarzy stacjonujących na wyspie Raiatea. Pomimo, iż większość z podarowanych figurek została zniszczona i rozproszona, rzeźba boga A’a trafiła do Wielkiej Brytanii, od 1911 stanowiąc zbiór British Muzeum.
Rzeźba A’a była źródłem fascynacji wielu XX-wiecznych artystów. Rzeźbiarz Henry Moore zobaczył ja po raz pierwszy w 1920 roku. Figura zrobiła na nim ogromne wrażenie. Na 80 urodziny artysty, British Muzeum ofiarowało artyście odlew rzeźby, na podstawie którego Moore zamówił brązową kopię, którą traktował, jako jeden z ważniejszych elementów domowego wystroju. Figurką zafascynowany był także Palbo Picasso, który po raz pierwszy zetknął się z jej odlewem w 1950 roku, w studiu angielskiego surrealisty, Rolanda Penrose’a. Picasso był tak oczarowany rzeźbą, że również postanowił zamówić sobie brązowy odlew, ozdabiający jego pracownię w Cannes.
fot.(góra): Rzeźba boga A’A z Rurutu w Polinezji, źródło: British Museum
Justyna Stasiek-Harabin
Rynekisztuka.pl