szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Wielki spór o portret Henriego Matisse’a

12.09.2016

Aktualności, Świat: wydarzenia

Portret autorstwa Henriego Matisse’a, który wisi obecnie w National Gallery w Londynie stał się przedmiotem ogromnego sporu. Członkowie rodziny kobiety przedstawionej na obrazie, Grety Moll, twierdzą, że został on wykradziony podczas II wojny światowej. Wobec tego w amerykańskim Sądzie Rejonowym w Nowym Jorku wnieśli oni pozew, w którym żądają zwrotu obrazu oraz odszkodowania w wysokości 30 milionów dolarów.

Henri Matisse

Henri Matisse

Namalowany w 1908 roku przez Henriego Matisse’a portret przedstawia ulubienicę artysty, rzeźbiarkę Gretę Moll. Członkowie jej rodziny, Oliver Williams, Margarete Green oraz Iris Filmer, twierdzą, że sportretowana kobieta i jednocześnie właścicielka obrazu, przekazała go w 1945 roku jednej ze studentek swojego męża, Gertrude Djamarani, w obawie przed zagubieniem lub zniszczeniem dzieła w okupowanych wówczas przez aliantów, Niemczech. Djamarani, uczennica Oskara Molla, wysłała portret na przechowanie do Szwajcarii.

Potomkowie Moll wspominają, że sztuka Grety Moll w 1937 roku została zaklasyfikowana przez nazistów jako zdegenerowana. W tym samym roku, rzeźby artystki zostały pokazane na wielkiej wystawie znanej „sztuki zdegenerowanej” zorganizowanej przez nazistów w Monachium.

Henri Matisse, Odeliska na czarnym fotelu, 1942 źródło: Sotheby's

Henri Matisse, Odeliska na czarnym fotelu, 1942 źródło: Sotheby’s

Zamiast zabezpieczyć dzieło zgodnie z prośbą małżeństwa Mollów, Djamarani sprzedała je w Szwajcarii dla własnego zysku. Stamtąd obraz trafił do nowojorskiej galerii Knoedler & Co, która sprzedała go kolekcjonerowi z Teksasu Lee Blafferowi. Stamtąd, według słów potomków Moll, dzieło trafiło do szwajcarskiego kolekcjonera, który sprzedał je londyńskiej galerii Alex Reid & Lefevre. Ta z kolei w 1979 roku sprzedała obraz do muzeum. Spadkobiercy obrazu twierdzą, że tak szybkie przechodzenie obrazu z rąk do rąk po II wojnie światowej powinno zwrócić uwagę muzeum. Tymczasem instytucja zignorowała ten fakt.

Pozew wystosowany przez rodzinę Grety Moll zawiera prośbę o zwrot obrazu przez National Gallery. Został on złożony w Nowym Jorku, ponieważ „Ustawa o muzeach i galeriach z 1992 roku” obowiązująca w Londynie ogólnie zakazuje usuwania obiektów znajdujących się w posiadaniu muzeów narodowych. Treść pozwu utrzymuje, że posiadanie portretu w zbiorach National Gallery jest sprzeczna z postanowieniami konwencji haskich, które mówią o zwróceniu dóbr zrabowanych przez nazistów ich pierwotnym właścicielom.

Jednakże w oświadczeniu wydanym przez National Gallery instytucja ogłasza, że będzie bronić prawa do posiadania obrazu w swojej kolekcji. Twierdzi, że nabyła go w dobrej wierze i jest prawnym właścicielem dzieła, które obecnie służy dobru całego narodu.

Fot. (góra) Henri Matisse, Radość życia, 1905-1906, źródło: Barnes 

Katarzyna Zahorska 

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2017
MENU: