szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU
Van Gogh

Aukcja Dzieł Sztuki – Dom Aukcyjny PolswissArt

05.10.2016

Aktualności, Polska: aukcje

11 października w Domu Aukcyjnym PolswissArt odbędzie się Aukcja Dzieł Sztuki rozpoczynająca jesienny sezon aukcyjny. Łączna wartość 101 dzieł sztuki wystawionych na aukcji szacowana jest na ok. 8,5 mln zł.

Każdy z topowych obiektów tej aukcji może być równie dobrze wyznacznikiem zarówno wielkości i poziomu artystycznego danego artysty, ale też reprezentantem swojej epoki. Jeżeli Weiss to najwyżej cenione jego akty, Jeżeli Mehoffer to młodopolski portret kobiecy z secesyjnym tłem, jeżeli Brandt to dzieło wczesne i charakterystyczny motyw w przepięknej kolorystyce, jeżeli Makowski to grupa dzieci, nastrojowa, idealna kompozycyjnie, jeżeli Stryjeńska to z najlepszego okresu i bardzo dobrze zachowana, jeżeli Kramsztyk to z najbardziej poszukiwanej grupy jego prac (obok portretów) czyli pejzaży w stylu Cezanne’owskim, a jeżeli Fangor to oczywiście koło z lat 60-tych… a jeśli lata 60-te to również sztuka Kantora w najlepszym wydaniu. Z punkt widzenia tego co chcielibyśmy i moglibyśmy zaproponować naszym klientom, zarówno kolekcjonersko jak inwestycyjnie – nie można lepiej- mówi Marzena Karpińska Dyrektor Sprzedaży Domu Aukcyjnego Polswiss Art

Józef Brandt, Tabor myśliwski w podróży, 1871 r.

Józef Brandt, Tabor myśliwski w podróży, 1871 r.

Wśród dzieł sztuki dawnej, króluje wybitne dzieło wielkiego polskiego monachijczyka Józefa Brandta. Jego „Tabor myśliwski w podróży” z 1871 roku (cena wyw. 650 000 zł, estymacja: 900 000 – 1 200 000 zł), powstał gdy artysta miał zaledwie trzydzieści lat. Mimo tak młodego wieku znajdował się już wówczas w szczytowym momencie swojej kariery. Obraz przedstawia jeden z typowych dla sztuki Brandta motywów – scenę o tematyce myśliwskiej, malowaną z wielkim artystycznym kunsztem, będącym wyznacznikiem mistrzów szkoły monachijskiej, przejawiającym się nie tylko w postaciach i zwierzętach budujących scenę, ale również w partii pejzażu oraz dominującego całą kompozycję nieba.

Obok dzieła Brandta wyróżnia się bardzo ciekawa praca Jacka Malczewskiego. „Przy studni” To obraz o charakterze rodzinnym, a nawet intymnym, przedstawiający postać siedzącą przy studni w ogrodzie domu należącego do żony artysty – Marii Gralewskiej w Nowym Sączu (cena wyw. 300 000 zł, estymacja 400 000 – 600 000 zł). Dom ten zamieszkiwali teściowie malarza, a Maria z dziećmi bardzo często tam gościła. Malczewski odwiedzając rodzinę uwieczniał pobliskie pejzaże na swoich obrazach, a piętrzący się tarasowo ogród z charakterystyczną studnią stał się scenerią przedstawioną na kilku dziełach Malczewskiego.

Szkoła Paryska reprezentowana jest w katalogu przez dwie niepodważalnie wyjątkowej klasy i rzadkości dzieła. Pierwszym z nich jest „Pejzaż z południa Francji” Romana Kramsztyka – dzieło absolutnie reprezentujące to co najlepsze w sztuce pejzażu szkoły paryskiej – barwę, kompozycję i południowoeuropejskie światło.  (cena wyw. 440 000 zł, estymacja 500 000 – 550 000 zł). Drugim z nich jest niespotykana rzadkość – wyjątkowa praca Meli Muter „Rodzina muzyków” (cena wyw. 450 000 zł, estymacja 600 000 – 800 000 zł). Obraz znany również jako „Rodzina muzyków w Katalonii” należy do bardzo ciekawych i niespotykanie rzadkich przykładów wielkoformatowego malarstwa artystki. Kompozycje poruszające temat macierzyństwa były jednym z najważniejszych motywów w malarstwie artystki. Dodatkowo prezentowany obraz zarówno wieloplanową kompozycją i wielowątkowością tematu jak i barwą, linearnym konturem oraz światłocieniem wpisuje się bez kompleksów w europejski  postimpresjonizm z widocznymi wpływami Cezanne’a i szkoły Pount-Aven. Jest to wyjątkowa propozycja dla kolekcjonerów szkoły paryskiej.

Roman Kramsztyk „Pejzaż z południa Francji” ok. 1920-22 (olej, płótno 73 x 91,5 cm)

Roman Kramsztyk „Pejzaż z południa Francji” ok. 1920-22 (olej, płótno 73 x 91,5 cm)

Okres Młodej Polski reprezentują urokliwe widoki dworków szlacheckich Bronisławy Rychter-Janowskiej, kwiaty Leona Wyczółkowskiego (wyw. 40 000 zł), wyjątkowo osadzony w epoce portret kobiety na tle barwnej tapiserii Józefa Mehoffera z 1919 roku (wyw. 90 000 zł), portret kobiety Olgi Boznańskiej (wyw. 140 000 zł), oraz akt rudej modelki Wojciecha Weissa (wyw. 90 000 zł). Warto zwrócić uwagę na dwie prace Tadeusza Makowskiego: akwarelę „Dzieci” z 1931 roku (wyw. 60 000 zł), oraz pracę olejną „Dzieci przy stole” z 1929 roku (wyw. 320 000 zł). Nie zabrakło również prac Zofii Stryjeńskiej, zarówno tych z 20-lecia jak i powojennych. Zwracają uwagę prace Bolesława Biegasa reprezentatywne dla jego twórczości portret sferyczny „Podróż do krainy snów” z 1920 roku (wyw. 70 000 zł) oraz tajemniczy pejzaż „La Chapelle” z cyklu „Mistyka nieskończoności” (wyw. 25 000 zł). Warto spojrzeć na pejzaż Szymona Mondzaina (wyw. 45 000 zł), oraz dwie prace Zygmunta Menkesa.

„Peinture” 1962 (tech. własna. płótno 100 x 81 cm)

„Peinture” 1962 (tech. własna. płótno 100 x 81 cm)

Drugą część katalogu budują prace klasyków sztuki współczesnej, wśród których wyróżniają się dwie prace Tadeusza Kanora. Oferowane obrazy „Peinture” o szacowanej wartości 250-300 tys. zł każdy, mają atrakcyjne ceny wywoławcze na poziomie 140-150 tys. zł. Prace powstały w Hamburgu i Paryżu odpowiednio w latach 1961 i 1962. Stanowią esencję kantorowskiej wizji Informelu. Faktura obydwu prac jest wzbogacone względem wcześniejszych płócien Kantora, widać w ich fakturze ewidentne dążenie artysty ku malarstwu materii. Mamy tu do czynienia nie tylko z olejem ale i ze szkliwem oraz materiałami syntetycznymi, którymi Kantor posługiwał się równie chętnie co tradycyjnym medium. Prezentowane prace pochodzą z kolekcji amerykańskiego filantropa i miłośnika sztuki Marc’a M. Spiegla, który zafascynował się twórczością Kantora od momentu, w którym miał okazję po raz pierwszy oglądać dzieła artysty na wystawie w Galerie H. Le Gendre wczesną wiosną 1959 roku. Spiegel, choć wyemigrował do USA jako zaledwie kilkuletnie dziecko w roku 1919, żywił wielką nostalgię do swoich europejskich korzeni i z wielką pasją śledził nowinki w sztuce europejskiej.

Pracą artysty, który wzbudza ogromne zainteresowanie kolekcjonerów w ostatnim czasie jest „Penetracja przestrzeni realnej” Ryszarda Winiarskiego z 1974 roku. Artysty, negującego ideę obrazu jako dzieła sztuki kształtowanego świadomie przez artystę,  którego celem było stworzenie sztuki bezosobowej i wyzbytej z wszelkiej emocji. Sztuki, której nie da się ocenić z punktu widzenia wartości estetycznych, ale której sens można wyjaśnić racjonalnie, logicznie i precyzyjnie. Prace Winiarskiego cieszą się niesłychanie gorącym zainteresowaniem kolekcjonerów czego wyrazem może być obecność jego prac na prestiżowych targach ArtBazel w kwietniu 2016 w Bazylei, oraz wielka retrospektywna wystawa jego twórczości zorganizowana w przestrzeni Spectra Art Space – przez Fundację Rodziny Staraków. Prezentowana praca opracowana jest przestrzennie i należy do dużo rzadszych, więc tym bardziej pożądanych prac artysty (cena wyw. 70 000 zł, estymacja 100 000 – 140 000 zł).

Ryszard Winiarski „Penetracja przestrzeni realnej”, 1974 (akryl, płyta, 52 x 52 cm)

Ryszard Winiarski „Penetracja przestrzeni realnej”, 1974 (akryl, płyta, 52 x 52 cm)

Obrazem przyciągającym najmocniej wzrok podczas zwiedzania ekspozycji jest bezsprzecznie op-artowskie koło „M5” Wojciecha Fangora z 1966 roku.  Obrazy tego artysty cieszą się od wielu miesięcy coraz większym zainteresowaniem kolekcjonerów czego najlepszym dowodem była rekordowa kwota osiągnięta na ostatniej aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art w maju 2016, gdzie praca Fangora „MA 32” przekroczyła granicę 1 mln zł (+ opłaty aukcyjne) – rekordową dla polskiego rynku. Oferowane, niezwykle intensywne w barwie koło wpisuje się w serię obrazów powstałych na przestrzeni lat 1958-1974 realizujących koncepcję pozytywnej przestrzeni iluzyjnej przedstawioną przez Wojciecha Fangora i Stanisława Zamecznika w dziele typu environment zatytułowanym „Studium przestrzeni” (Salon „Nowej Kultury”, Warszawa 1958). Było to wydarzenie, które nie tylko miało decydujący wpływ na życie twórcze Fangora, ale było też pierwsze w skali światowej i odegrało znaczącą rolę w kształtowaniu się międzynarodowej sztuki współczesnej. Przedstawiona przez nich teoria głosiła, iż możliwa jest iluzja przestrzeni rozwijająca się nie w głąb obrazu, ale w kierunku odbiorcy. Efekt ten osiągnięty został za pomocą płasko malowanych bezkonturowych, geometrycznych form, w tym przypadku formy uznawanej za doskonałą czyli koła.

Wojciech Fangor „M5”, 1966, (olej, płótno, 57,5 x 57,5 cm)

Wojciech Fangor „M5”, 1966, (olej, płótno, 57,5 x 57,5 cm)

Sztuka współczesna reprezentowana jest przez cały szereg klasyków współczesności, m. in. prace Jana Lebensteina, rzeźbę Magdaleny Abakanowicz, trzy prace Jana Tarasina, oraz dwie kompozycje Stefana Gierowskiego. Rzadkimi ciekawostkami są prace Jacka Sienickiego oraz Marii Jaremy. Nie zabrakło znamiennych dla sztuki XXI wieku nazwisk jak Rafał Olbiński, Włodzimierz Pawlak, Edward Dwurnik, Tadeusz Dominik czy Ryszard Grzyb.

 

 

 

 

Top 10 najdroższych dzieł wystawionych na Aukcji Dzieł Sztuki 11 października 2016 w Domu Aukcyjnym Polswiss Art:

Top 10 najdroższych dzieł wystawionych na Aukcji Dzieł Sztuki 11 października 2016 w Domu Aukcyjnym Polswiss Art:

Aukcja Dzieł Sztuki 11 października 2016, godz. 19.00

Dom Aukcyjny Polswiss Art

ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:

19 września – 11 października 2016

Galeria Domu Aukcyjnego Polswiss Art

ul. Wiejska 20, Warszawa

Katalog ONLINE: www.polswissart.pl

Fot. (góra) Zofia Stryjeńska, Zaloty Batiara, 1937 

źródło: materiały organizatora

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Magazyn

Kursy online

Odwiedź sklep Rynku i Sztuki

Zobacz nasze kursy Zobacz konsultacje dla artystów

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się na newsletter zgadzasz się z regulaminem portalu rynekisztuka.pl Administratorem danych osobowych jest Media&Work Agencja Komunikacji Medialnej (ul. Buforowa 4e, p. 1, p-2-5, 52-131 Wrocław). Podanie danych jest dobrowolne. Zgoda na otrzymywanie informacji handlowych może zostać wycofana w każdym czasie. Więcej informacji na temat danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.