szukaj w portalu Rynek i Sztuka MENU:

Nowe nadzieje polskiego malarstwa – 12. Konkurs Gepperta

27.10.2016

Magazyn, Wystawy: Polska

19 przedstawicieli młodego malarstwa nominowanych przez ekspertów reprezentujących najważniejsze ośrodki artystyczne w Polsce. Sztuka przedstawieniowa i abstrakcyjna, barwna i monochromatyczna, w niewielkich i ogromnych formatach. Na 12 konkursowej wystawie im. Gepperta „A co Ty robisz dla malarstwa?”, trwającej od 18 października we wrocławskiej galerii BWA Awangarda, zapoznać się można z niezwykle szerokim spektrum młodej polskiej twórczości. Bogaty przekrój aktualnego malarstwa wskazuje na wiele nowatorskich tendencji oraz oryginalnych treści, które porusza współczesna rodzima sztuka.

W tym roku już po raz 12 miał miejsce, odbywający się od 1989 roku Konkurs Gepperta, którego celem jest zarówno promocja utalentowanych polskich artystów, wykorzystujących malarstwo w charakterze swojego artystycznego medium, jak i ukazanie pełnej panoramy zjawisk zachodzących obecnie w najważniejszych ośrodkach artystycznych Polski. Wydarzenie niezmiennie pokazuje, iż forma wyrazu, jaką jest obraz wciąż stanowi dla młodych autorów interesujący punkt odniesienia. Tematem konkursowej wystawy „A co Ty robisz dla malarstwa?”, odbywającej się we wrocławskiej galerii BWA Awangarda jest postać artysty-malarza w każdym z aspektów jego twórczej działalności. Ekspozycja sugeruje pytania o jego rolę, sposób definiowania medium oraz próbę znalezienia za jego pomocą własnego malarskiego języka. Jednocześnie przedstawia publice twórców bezkompromisowych i oryginalnych, dla których artystycznym celem jest współudział w procesie rozwoju i rozkwitu malarstwa.

Jednym z głównych założeń ekspozycji jest także analiza statusu malarstwa jako dziedziny sztuki, której wciąż przypisywane jest miano nieczytelnej, elitarnej, hermetycznej i nieprzystającej do potrzeb współczesności. Intencję kuratorów wystawy stanowi ukazanie tej formy przedstawieniowej jako jednego z konstytutywnych elementów życia codziennego, który jest ważnym narzędziem poznawczym i służy komentowaniu obecnie zachodzących zjawisk. Tytuł prezentacji, skierowany nie tylko do artysty, ale i do widza, sugeruje wobec tego konieczność obustronnego zaangażowania w proces wprowadzania malarstwa w obszar naszej codzienności.

Wydaje się, że odbiorca rozumie potrzebę odwoływania się do malarskich wypowiedzi jako źródła wiedzy o współczesnym człowieku. Dowodem na to jest chociażby przyznanie głównej nagrody konkursowej Klementynie Stępniewskiej (Kle Mens), która w swoich malowanych z wręcz obsesyjną dokładnością pracach, porusza problematykę religii, duchowości, seksualności, czy feminizmu, opatrując ją subiektywnym komentarzem. Z kolei malarstwo mieszkającej w Poznaniu i Mińsku Celiny Kanunnikavy udowadnia, że sztuka może, wystrzegając się jednowymiarowej publicystki, być zaangażowana i krytyczna. Przedstawiając monumentalną i opresyjną architekturę artystka na swój własny sposób mierzy się z postsowieckim reżimem, którego doświadcza na co dzień. Chyba najlepiej w koncepcję tematyczną wystawy wpisują się dzieła Anny Sudoł, traktujące w żartobliwy i ironiczny sposób o tym, jak w ostatnim ćwierćwieczu kształtowało się doświadczenie adeptów sztuki w konfrontacji z dokonaniami artystów, których kariery rozwijały się w latach 90. W 12. Konkursie Gepperta wyróżniona została również oszczędna kolorystycznie, niemalże symboliczna twórczość samouka Edmunda Okstoma, a także wielkoformatowe makabryczne sceny Karoliny Jabłońskiej, przestrzenne obrazy Justyny Mędrali, monochromy Daniela Cybulskiego, abstrakcje Olgi Dziubak oraz kolaże Agaty Szymanek. Ciekawymi osobowościami twórczymi, które zaprezentowała wrocławska ekspozycja są z pewnością również Krzysztof Nowicki oraz Mariusz Wildeman. Pierwszy z nich łączy religijne motywy tradycyjnego malarstwa renesansu i baroku z geometryczną siatką figur, nasuwającą na myśl schematy linii i punktów stosowane w grafice komputerowej. Wildeman natomiast, nawiązując jednoznacznie do estetyki pionierskiej ery mediów cyfrowych, buduje symboliczne sceny stanowiące wypowiedź o kondycji współczesnego człowieka w stechnicyzowanym świecie.

Długa tradycja Konkursu Gepperta udowodniła już niejednokrotnie, jak wiele rozmaitych rozwiązań formalnych, technicznych i tematycznych znajduje współczesne malarstwo. Tegoroczna edycja potwierdza niewyczerpany potencjał tej dziedziny sztuki. Doskonale ukazuje również aktualne malarstwo z perspektywy plastycznej wypowiedzi o dzisiejszym człowieku i jego problemach, akcentując silnie jej aspekt kulturowy, ale też społeczny i polityczny. Jednym z głównych założeń wystawy jest zbliżenie odbiorcy do współczesnej sztuki. Biorąc pod uwagę fakt, iż skupia ona tak mocno osadzoną w różnych obszarach codzienności aktualną twórczość, należy przyznać, że kuratorzy zrealizowali swój nadrzędny cel.

Fot. (góra) Relacja z wystawy konkursowej 12. Konkursu Gepperta „A co Ty robisz dla malarstwa?” w BWA Awangarda we Wrocławiu

Katarzyna Zahorska 

Rynekisztuka.pl

portal_rs_adres_www_wb

szukaj wpisów które mogą Cię jeszcze zainteresować:

Dodaj komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Magazyn

Magazyn

Nowość - Magazyn portalu RynekiSztuka.pl

Pobierz Magazyn Pobierz Raport 2016
MENU: